måndag, mars 20, 2023

När jag läste ...

.. Turner Olovzons bok Isberg upptäckte jag ett par sakfel. Det påpekade jag i min 'recension' av boken.

Tydligen läste författaren mitt inlägg och mejlade mig för att höra om jag hade hittat fler konstigheter "inför pocketboklanseringen". 

Jag berättade då vad jag hittat och översett med. Det visade sig att han själv hade kommit på ett av felen och tackade för att jag hållit ögonen öppna.

Nu läser jag ju Ulf Kvenslers gastkramande spänningsroman Sarek, och har hittat konstigheter där också. Alltså ... Det måste ju korrigeras!

Så jag skrev till förlaget för att larma. Kanske ska också den boken bli pocket. 
 
Här ett utdrag av mitt mejl:
 
... Men en sak undrar jag över. Jag har kommit halvvägs in i boken och har vid två tillfällen förvånats över att Anna, när hon varit frusen, har krupit ner i 'ryggsäcken' för att värma sig. 
Fel säck för ändamålet tycker jag och undrar om det inte är sovsäck som åsyftas.

Kanske dags att korrigera inför en eventuell pocketlansering.
  
...

Vi får se vad jag får för respons på det.

*****

10 kommentarer:

Babsan sa...

Riktigt så petig är jag inte när jag läser ….-

Bert Bodin sa...

@Babsan

Nä - du slarvar väl, och sover i ryggsäcken när du är ute och vandrar. 😉

Monica sa...

Det förekommer nog i varje utgiven bok idag tråkigt nog. Det ska väl snålas med korrekturläsning eller så ser inte de heller. Jag tycker att man ser direkt. Kanske du kan få lite extraknäck😃få manuset innan det går i tryck och läsa så många böcker du tycker att du hinner med.
Tänkte på dem som ska lära sig svenska språket; så man sover i ryggsäck här😄

Babsan sa...

Jag har reagerat på någon bok någon gång skrivit mail och fått snorkigt svar tillbaka …….därför läser jag inte vissa svenska författare…efter .Författare som ligger på topplistan,för mig obegripligt

Anonym sa...

Som förläggare och författare skulle jag bli evigt tacksam om någon påpekade det hela! Särskilt om det ska ges ut fler exemplar eller bli till pocket! Tänker på boken skriver av Håkan Nesser som jag skrev om på bloggen, med ständiga upprepningar. /Elisabet

Bert Bodin sa...

@Monica

Det ska bli kul att se om det blir något svar.

Bert Bodin sa...

@Babsan

Snorkigt svar betyder att de skäms, men inte vågar erkänna.

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Vi får väl se hur tacksamma de blir den här gången.

Gunnel sa...

Jag upptäckte inga fel i boken, men det måste ju bero på att jag bara lyssnade.

Bert Bodin sa...

@Gunnel

Så blir när man lyssnar ... Nej, jag skojar. Men kanske är det lättare att någon detalj smiter förbi.