I gårdagens Rapport fanns ett inslag från Stockholm, där man ondgjorde sig över olovlig terrängkörning i naturreservaten kring huvudstaden. Bilder från totalt hänsynslösa fyrhjulingsförares framfarter i skogarna.
Djupa irreparabla spår visade vad det handlade om.
Äntligen, säger jag. Äntligen har problemet kommit närmare makten!
Se nu till att göra det som ska göras.
Förbjud nöjeskörning med terrängfordon. Fyrhjulingar såväl som snöskotrar. I Stockholm såväl som i övriga delar av landet.
Eller ännu bättre - Förbjud försäljning av fyrhjulingar och snöskotrar till privatpersoner överhuvudtaget.
*****
Läs mer om vandalismen.
Andra bloggar om: Fyrhjulingar, Snöskotrar, Bensinpris, Miljö
Jag har skänkt bort mina två gamla snöskotrar nyligen för att köpa en ny till våren. Behöver den för skogsbruket. Får jag det, trots att jag är privatperson? Sen behöver jag en sexhjuling för att frakta hem timret och ploga snö på vintern. Hur ställer det sig? Och så vill jag gärna uppfylla en gammal dröm att äga en minigrävare för att kunna gräva lite här och där.
SvaraRaderaVore tacksam om du kunde skriva ett intyg på att jag är berättigad, Bert. :)
Leif: Jo, jag tror man höjer värdet på naturen genom att utsläpp och förslitning minskar.
SvaraRaderaHåkan: Observera tt jag skrev "nöjeskörning". Tycker du att ditt skogsbruk är kul, så får du inget intyg! ;)
SvaraRaderaSkämt åsido. Jag har sett alldeles för mycke rovdrift i form av förstörd fjällmark för att vara tillräckligt uppretad för att plädera för ett totalförbud. Det är fullständigt huvudlöst, hur flata svenska myndigheter och svensk lagstiftning är.
Se bara dessa exempel.
Är det inte mera adfærden hos somliga alltför självupptagna människor som behöver förbättras istället för att införa en massa förbud som ändå inte kan efterhållas?
SvaraRaderaPå vilka politiker röstar de som inte sköter sig? Vad har de för värderingar och vad förväntar de sig av livet? Jag tror att grupptrycket påverkar.
Enligt en ovetenskaplig "mini-enkät" om adfærd uppför sig turister som väljer att övernatta i B&B väldigt olika i sydsverige och här på ön trots att turisterna kommer från samma länder.
Exempel i Sverige så slänger turisterna allt i toan med stopp som följd. Inte så svårt att räkna ut? Speciellt norrmännen och engelsmännen är duktiga på att spola i sig whisky. Osv.
Här på ön är det inte riktigt samma klimat av hänsynslös självupptagenhet även om alkoholkonsumtionen inte torde vara en enda droppe mindre. Turisterna uppför sig helt enkelt bättre och ön har Danmarks lägsta kriminalitet, dvs ingen. Bara två halvtidspoliser men endast under vardagarna. Mer väluppfostrat?
Om det inte är politikerna som färgar av sig på miljön och sliter ned naturen, vem gör det så?
Leif: Jag önskar att din metod skulle funka. Men det har gått lite för långt sedan länge i just den här frågan. Det har varit alldeles för släpphänt. Jämför Finland och Norge, där bestämmelserna (OBS! Inte förbud.) är betydligt mer restriktiva. Tyvärr resulterar det till att norrmän och finländare gärna kommer till de svenska markerna för att "leva rövare".
SvaraRaderaMen vandalisering måste i alla händelser stoppas.
Adfærden hos folket har tydligen stor betydelse vart det begås härverk eller ej. (Vandalisering).
SvaraRaderaKan det vara så att självupptagenhet hos politikerna ger utrymme för just sådana slags negativa följder och är grogrunden för högerextrema rörelser?
Danmark fick en kvinna som statsminister, Helle Thorning-Schmidt och tämligen omgående kunde jag märka att luften blev annorlunda, tonläget i samhället förändrades till det bättre.
Kanske har det att göra med att Pia Kjærsgaards raka motsats Radikale venstre kom in i regeringen och inte hon? Vem i Sverige är motsatsen till Jimmie Åkesson? (Radikale venstre har 6 ministrar).
Älgjägarhustrun funderar ungefär som Håkan. Maken är över 50 och en av de få i laget som inte är pensionär. Inte måste man väl kräva av dem att de ska bära hem älgen?
SvaraRaderaÄlgkatten får allting hemburet och får han inte älgkött på hösten så blir han ond så det nästan växer upp horn i pannan på honom. Här på ön är det lite enklare förstås för älgköttet kommer i år med posten i små vacuumförpackningar till honom. Han har sina leverantörer och älghundar bland vännerna. Det finns inga älgar i Danmark, den sista kördes ihjäl av DSB-tåget.
SvaraRaderaNu är älgkatten förvisso priviligerad som få. Han gillar att åka miljövänligt, bl.a. i en för honom gjord packbox på en elektrisk EU-moppe som varken bullrar eller släpper ut några avgaser. Vi har haft förmånen att få prova en elektrisk fyrhjuling. Det var ett jäkla klipp i den. Kommer jag hem och stinker avgaser blir katten Marcel inte glad och jag blir strimlad. Men att köra med elektriska eller med andra miljövänliga fordon är helt okey. Dem vill han själv gärna åka med i.
Vilket svenskt politiskt parti värnar om sina väljare och törs förbjuda terrängfordon som drivs med fossila bränslen? Törs den nya centerledaren med det frireligiösa leendet driva frågan?
Tekniken finns och elektriska fyrhjulingar borde kunna tillverkas i Trollhättan om inte annat. Saabs elbilar har visat sig fungera väl. Var det inte näringsministerkappan hon också tog på sig när maudan fick lämna över?
Cecilia N: Hm, hm... ! Och hur gjorde gubbarna för tio år sedan? Hm, hm?
SvaraRaderaLeif: Elektriska fyrhjulingar eller ej.... Här handlar det lika mycket om markförstörning. Och då spelar det ingen roll vilket drivmedel som används.
SvaraRaderaÆrø är en väldigt grön ö med många hästar och traktorer. Jag har trots det ännu inte sett någon markförstöring från traktorerna. Kanske pga deras däck är osedvanligt breda för att fördela marktrycket. Man får hålla ut ordentligt ifall man möter dem på vägen.
SvaraRaderaEldrivna fyrhjulingar är inte bara miljövänliga, de ökar även miljömedvetandet hos människorna som kör dem. Jag lovar dig, möter man avgaserna från en bensindriven fyrhjuling känns det som att åka in i en skorsten.
Det är bara ett exempel på en upplevelse som kan få människor att tänka på att vara mer aktsam om allas vår natur.
Jag har ett par rejäla italienska vandringskängor med infällbara broddar. De är ypperliga att gå med på isigt underlag. Aldrig någonsin skulle jag komma på tanken på att gå med dem inomhus med broddarna utfällda på ett trägolv.
Att se till folk kör så miljörent som möjligt är bara ett första steg mot en bättre tillvaro för oss alla. Det blir därigenom lättare att se skiten som vi lämnar efter oss åt andra att ta hand om.
Jaha, så när man har kört fast eller på annat sätt haft en krångligare färd än man planerat efter man släppt sladden och därför inte tar sig hela vägen tillbaka från skogen. Hur får man hem maskinen då?
SvaraRaderaEller har ni portabla vindsnurror där på ön som ni då fäller ut? ...
Återkommer när jag kan fråga ut maken.
SvaraRaderaTror inte det beror på flata myndigheter eller lagstifting, tror det beror på politik. Alltså fördelning av resurser. Tror nämligen det skulle bli väldigt svårt att avdela just det, resurser, till att få någon att upprätthålla en strikt kontroll på terrängfrodon som inte nöjeskör sönder natur. Dvs att avdela tex poliser till att försöka jaga snöskotrar som kör utanför en led, eller en fyrhjuling. Det är bara att räkna på hur stor yta i Sverige det gäller och hur många personer som skulle behövas för tillsyn av detta för att inse problemet.
SvaraRaderaDär han jagar nu har de dragit fram älgen med fyrhjuling i alla femton åren. På förra stället hade de en "stålhäst": två larvfötter med en motor och ett handtag, eller hur det nu var han sa. Men den stals. Då hade de nån sorts pulka istället. (Men då var de fler och yngre gubbar.)
SvaraRadera