onsdag, oktober 12, 2016

Heja SVT

Kommersiella TV-kanaler (och radioditon också) har inte så mycket att hämta hos mig. Det finns få undantag. Till exempel Så mycket bättre i fyran, som börjar ny säsong inom kort. Bland radiokanalerna kan jag tolerera (Du märker värdet i ordet, va?) för att de spelar en hel del blandat, med 70-, 80-, 90-, 00-tals musik och nya fräscha låtar. Men får ju inte fastna i det förgångna. Därför har jag inte så mycket till övers för den där nätkanalen P4 Plus, tror jag att den heter. Varför ska jag bara tycka om musik från min ungdom, eller mitt unga vuxna liv?

Nej, det blir oftast SVT och Sveriges radio P1. Tack och lov för att de finns. Jag betalar gärna min avgift. Mycket gärna. Däremot kan jag ibland irritera mig på att jag dessutom betalar för alla de där kommersiella skräpkanalerna också. För varifrån får de annars pengarna, om inte från oss kunder, via reklamköparna, som förstås bekostas av dig och av mig.

Två pärlor den senaste tiden. Nej, förresten. Tre. Resten av Sverige, Fångade (Isländsk krim.), och nu nya serien Renskötarna. Underbara program. Tänkvärda. Lågmälda. Insiktsskapande. Renskötarna handlar förstås om samerna och deras näring. Och liv. I första avsnittet handlar det om ett par ungdomar. Helt obekanta miljöer för många av er. Det lovar jag.

Jag gillar det. En näring som förser oss med ekologiskt kött; har så gjort i alla tider, innan vi ens hade hört ordet.

Det är kvalitet! Och borde uppmuntras.

*****
Renskötarna
Resten av Sverige
Fångade

Inga kommentarer: