tisdag, oktober 04, 2016

Moteld

Drar på smilbanden när jag läser dagens DN. Den senaste tidens upproriska tongångar från det "övriga Sverige", gentemot storstädernas roffarvanor, har tydligen gett intryck. Och rädsla.

Huvudstadstidningen har krigsrubriker över hela första sidan:


"Fler flyttar ut från Stockholm, än som flyttar in." Känn paniken. Hur ska det gå, om fler följer familjen Hellstens exempel och flyttar från Stockholm till ....... Västerhaninge!!!!? Herregud. Det ligger ju till och med bortom Huddinge. Glesbygden direkt. Stan utarmas ju fullständigt. Ska alla nu lämna stan tom, husen förfalla; liksom Detroit bli en spökstad.
 - Vi måste formera moteld!

Skämt åsido. Men nog verkar det lite desperat.


*****
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

vad som är glesbygd, om man nu har det som måttstock, bör definieras tycker jag.

Bert Bodin sa...

Det finns en "luftig" definition här.

Tredje året i Hjo sa...

Resten av Sverige på TV ikväll. Känner mig fortfarande beklämd efter förra veckans program. I Norge är man bättre på glesbygd, såg jag på Aktuellt.

Bert Bodin sa...

Jag ser också den serien. Den behövs.