onsdag, oktober 12, 2016

Och bara för att ...

.. du inte ska tro att filmen ljuger, kommer här några bevis från min långa tur idag. Det blev ett par korta turer också, eftersom vädret var fantastiskt. Strålande höstsol. Skimrande blå himmel. Inte en vindpust.

Eftersom vår innerstad ligger på en halvö, går det knappast att undvika att man hamnar vid vatten, när man går runt. Visst - Storgatan går ju också bra, men jag vill i alla fall komma ut och se vidderna. Förresten, så har vi vatten i öster också, inte bara i norr, väst och syd. Skurholmsfjärden, en innerfjärd, som förresten har förbindelse med Björkskatafjärden i nordost ... Stan ligger ju för sjutton nästan på en ö, slår det mig.

Södra stadsfjärden. Därborta ligger isbrytarna Atle, Frej och Ymer och väntar på vintern. Oden är ute på arktisk expedition.

Bron över breda Lule älv. En gång Sveriges längsta. Prins Bertil och jag invigde med pompa och ståt 1954.

*****

4 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Fina bilder! Norrbotten är som eljest!

Bert Bodin sa...

Jodu! Så är det.
:-)

Elisabet. sa...

Turistbyrån har inte hört av sig ...?

Bert Bodin sa...

Ja jösses! De formligen PUMPAR in pengar på alla mina konton.