måndag, oktober 10, 2016

Nästa väntrum

Dags för lite mer "vård".  Denna gång på Sunderby sjukhus (Luleå/Bodens universitetssjukhus). Planerad - inget akut. 

Men nu skulle jag få kvittera ut teknikens under, för att testa mig själv i två veckor. 

Det gäller hjärtat. Som jag berättat tidigare har jag ibland råkat ut för något som kallas hjärtfladder.

Nu ska det utredas lite mer noggrant av vilken natur, detta fladder är. Alltså fick jag gå en liten kurs idag i hur man använder ett s.k. tum-EKG. 

Togs emot av en sjukhustekniker. En glad spelevink, visar det sig. Känner igen honom från det gym jag brukar gå till.

Pedagogiskt går han igenom hur jag ska förfara med den lilla apparaten.
 - Varje morgon - innan du tar itu med dagens uppgifter, säger han, och varje kväll precis när du ska lägga dig, ska du göra en mätning. Och händer det något under annan tid på dagen, så ska du också göra ett test. 

Den lilla EKG-maskinen registrerar hjärtrytmen. Sedan ska jag trycka på en knapp, som sänder iväg EKG:t till kliniken för närmare kontroll. Lätt som en plätt. 

 - Men slarva inte bort den. Då blir du skyldig landstinget 9900:- kronor.
 - Lovar, säger jag.

*****

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Tänk, så finurligt och tidsbesparande, ja, för personalen i alla fall :)
Hoppas att dom får bukt med fladdret, Bert.

Bert Bodin sa...

Ja. Det är bra att få det utrett, även om jag inte haft symptom sedan det senaste akutbesöket.