lördag, november 05, 2016

Långa rundan


På frusna vägar och stigar går vi en runda, sedan vi fixat med älgskydd som höll på att blåsa bort från en liten rönn, som ofta fått besök av hungriga djur. Den rönnen vill vi ha kvar. Fågelbadet, som varit väldigt populärt från tidig vår till slutet på oktober togs in. Och sedan stökade vi undan sommarmöblerna från våra terrasser. Jo, jag vet. Det är en vecka försent, men det struntar jag högaktningsfullt i. Rensar också i perennarabatten. Nu väntar vi bara på att snön ska komma och dölja resten och bädda fint kring växterna.

Vi har nya grannar. Den norska familjen som ägt stugan rakt över allmänningen har sålt och ett lärarpar har tagit över. Eftersom jag är sekreterare i samfälligheten, har jag till uppgift att ta kontakt och få kontaktuppgifter, så att jag kan delge dem vad som händer. Nu slumpade det sig så att vi träffade detta trevliga par på vår runda. Vi mötte dem på skogsvägen och fick tillfälle att presentera oss och få en kul pratstund. Jag fick också deras mejladress för vidare kontakter.

Naturen står tyst med undantag av en trast, som skränar till och flyger undan, när vi kommer. Några talltitor piper uppe i träden och en ståtlig rentjur passerar tvärs över skogsvägen en bit bort. Vi går ner till havet och ser Hur isläggningen börjat komma igång, även om den is som bildats bryts upp i småbitar och driver in mot stranden. Men det är som det brukar vara.


*****

Inga kommentarer: