onsdag, november 02, 2016

Gäst i huset

Vi har haft trevligt besök i några dagar. Dagar som fyllts av mycket prat, mycket mat, och mycket avkoppling. Och shopping. Det vill säga matshopping. Löjrom och renkött och lite annat följde med henne hem till Stockholm ikväll.

B som varit här är en gammal vän till mig - en kund, som av en slump blev mer än så. Historien började för 40 år sedan ungefär. Vi hade aldrig träffats, men hade så gott som dagligen telefonkontakt. Hon som reseadministratör på ett stort företag här i Luleå, jag som utförare av tjänsterna som hon beställde.

En vinter hade jag och en kollega bokat en skidresa till Val d'Isère och jag berättade det för henne.
- Åh. Det skulle jag också vilja göra, sa hon.
- Jamen. Följ med. Vi har två platser kvar, sa jag och höll på att bita av mig tungan i samma ögonblick. Vi kände ju inte varandra egentligen.
Men det hela skrattades bort just då.

Någon vecka senare när vi hade kontakt kom frågan.
- Du ... Det där med att följa med till alperna. Menade du det, eller?
Hon stor kund till oss... jag kunde ju inte backa.
- Javisst, sa jag glatt.
- Får jag ta en kompis med mig också. M som jobbar här.
M hade en liknande roll i en annan del av företaget. Jag kände väl till henne också.

Vi blev sex personer som samlades hemma hos mig för middag. För att lära känna varandra. Vi skulle ju bo tillsammans i samma lägenhet i fjorton dagar i Frankrike.

Det blev lyckat. Väldigt lyckat! Och sedan dess är vi goda vänner och har upplevt massor tillsammans.  B har bott utomlands i omgångar, och vi har hälsat på henne flera gånger i t.ex. New York, där hon hade en liten trea på 100 kvadrat på Park avenue. (!!!). Tre veckor hyste vi in oss där en jul.

I fjol höstas åkte vi till Cypern inbjudna till en av hennes kolleger som jobbar där. Vi har rest i Grekland tillsammans vid flera tillfällen.

Och vi har alltid lika kul.

Tänk hur slumpen kan ställa till det.

*****

4 kommentarer:

annika sa...

Vilken underbar historia! :)

Bert Bodin sa...

Jo, den duger fint. ;-)

Turtlan sa...

Härligt och tänk att ha en lägenhet vid Park Avenue. Wow! Viktigast är vännen men en fin bonus tänker jag.

Bert Bodin sa...

Fantastiskt. Bra läge för att göra det mesta i den stan. Gillar New York, som inte är USA.