tisdag, november 22, 2016

Framtiden

Debattklimatet förändras. Förråas, och förflackas därmed. Det gäller förstås främst på nätet. I sociala medier. Man undrar var all denna frustration tog vägen förr, när det inte fanns en dator att genast kräkas över.

Matilda Molander skrev en krönika häromdagen, som ifrågasätter vår dåliga faktakoll på Facebook och liknande portaler. Läsvärd.

Vi kastar oss glatt över både det ena och det andra och delar och diskuterar med andra, utan att veta om ämnet är sant, eller bara fantasi.

Sedan har vi det här med umgängesklimatet på nätet. Trollen är inte några sagofigurer längre, utan trivs väldigt bra i kommentarsfälten. Däremot är de ofta anonyma, för att inte spricka, om de skulle dras ut i ljuset.

Men det finns andra som inte är anonyma. Till och med proffs kan få till det, å det grövsta. Se bara på den sammanställning av exempel som DN publicerat.

Skrämmande.  

Själv kan jag nog erkänna att jag kan vara rätt bitsk och raljerande ibland. Men jag ger mig aldrig på en enskild person. Hoppas jag.

*****

Inga kommentarer: