torsdag, juni 09, 2022

Slumpens skördar

Där satt vi med eftermiddagskaffet. Dagens ärenden slutförda. Lite småregnigt. Lunch med god vän. Tandhygienist avklarad för Benke. Resten av dagen ledig. Nu kan vi ta en påtår, samtidigt som vi petar i några korsord.

 
Slänger en blick ut genom fönstret.
- Kolla! Blåfläckar på himlen. 
 - Ja, vi kanske ska åka ut till stugan redan idag? Istället för imorgon.
 - Javisst. Det gör vi.

Sagt och gjort. Snabb kompletteringsproviantering, packning, blomvattning och iväg.

Vilken tur att det blev så. Inspektionstur runt på tomten.
 - Oj, en död fjäril i fågelbadet. 
Jag tog upp den på mitt pekfinger. Och då visade den små livstecken. Alltså fick den sitta kvar och torka. Det tog inte mer än en minut innan den provade sina vingar.
Sedan bar det iväg. Hur enkelt som helst, tycktes det.

Jag kände mig nöjd. Räddade ett liv. En blåbärslundmätare fick fladdra vidare.

Lite blöt och tilltufsad. Men snart i form igen.
*****

8 kommentarer:

Monica sa...

Snabba beslut, vad roligt det är. Och något särskilt med fjärilar, vilken fin räddning.

Elisabet. sa...

Och här räddades en liten humla idag. Den var uttorkad och fick lite sockervatten från min hand.

Anonym sa...


Thank you for that little lovely life!

Marta

Bert Bodin sa...

@ Monica

Man ska vara rädd om liv.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Humlor ska man vara rädd om.

Bert Bodin sa...

@ Marta

Good to hear from you. Yes - we have to take care of all lives.

Anonym sa...

Vi har också fått äran att rädda både humlor och fjärilar...Vet inte hur stort fågelbad Ni har,men sätt i en sten,så sticker upp ovanför vattnet..Det räddar liv,när dom kan kravla sej upp på den...Jag sätter ut fat med vatten,och en sten,när värmen kommer...En bekant,som bor i lägenhet,har en skål med vatten, på räcket...En viss skata promenerar uppbragt,fram och tillbaka,om det är tomt..Hahaha...

Bert Bodin sa...

@ Blyger

Sten i badet. Det är precis så vi har det.