tisdag, juni 21, 2022

Grattis Sverige

För några år sedan röstades koltrasten fram till att bli Sveriges nationalfågel. Jag var lite kritisk till det, eftersom koltrasten inte finns i hela landet, hela året. 

Jag röstade då på blåmesen. En tuff liten gynnare som genomlever såväl sommar som arktiska vinterförhållanden. Dessutom är den blå och gul. 

Igår fick vi en nationalfjäril. Du har väl röstat? 

Här höll det att gå åt skogen rejält, eftersom det hördes starka åsikter om att apollofjärilen skulle bli den utvalda. Jösses, tänkte jag. Den finns väl bara på ett ytterst fåtal platser i landet. Gotland och Öland bland annat. Mycket sällsynt även där.

Jag resonerade som med blåmesen och röstade på nässelfjäril, som finns över hela nationen. Det skulle ju bli en nationalfjäril! 

Tji fick jag. Det blev citronfjärilen som avgick med "segern".

Okej - jag ger mig. För tio år sedan fanns den inte i min landsända. Nu gör den det, efter att stadigt ha utökat sina domäner norrut. Dessutom är det ofta den första arten man ser på våren. Och även rätt sent på hösten. Så jag godkänner resultatet. 

Grattis Sverige!


*****

2 kommentarer:

Babsan sa...

Jag röstade på min favorit nässelfjärilen

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Samma som jag alltså. 😊