måndag, juni 20, 2022

Garderad

 - Jag vill bara informera dig om att TBE inte är påträffat här i norr. 
 - Men hur är det med taigafästingen i Kalix skärgård, frågar jag.
 - Inte heller där är det påvisat. Men den är ju lite mer farlig på andra sätt. Men ska du söderut i sommar, så är det bra att vaccinera sig. 
Hon visar en karta som illustrerar vilka områden där man ska vara uppmärksam.
 - Ja, det är precis dit jag ska.

Så nu är jag besprutad. Nästa dos någon månad eller tre i framtiden. 
 - Trevlig midsommar, säger jag och tackar. Du är väl vaccinerad?
Hon skrattar och önskar mig detsamma.

*****

8 kommentarer:

Thalassa sa...

Men glöm inte bort daglig fästingkoll! Borrelian kan man tyvärr inte vaccinera sig mot - ännu. Det lär vara forskning på G som kan komma att göra det möjligt. B fick plocka bort årets första fästing från knävecket häromdagen. Vi tog våra första TBE-vacciner i slutet av 80-talet.

Bert Bodin sa...

@ Thalassa

På 80-talet, redan?! Ja, ni ska ju alltid vara först, ni sörlänningar. 😉

Medveten om Borreliafaran.

Thalassa sa...

Ja, -89, tror jag. Jobbade i Nynäshamn och vi fick faktiskt via Företagshälsan. Öarna i den skärgården hörde nog till de fästingtätaste i landet.
I den vevan drabbades jag också av borrelia första gången.

Bert Bodin sa...

@ Thalassa

Erfaren kvinna! 😄

Anonym sa...

Jag har tagit TBE-vaccin sedan 2009. Dags för spruta nr 6 nästa år (det är vart 5:e år för mig nu). Bra investering 💉👍🏻 /Mari

Bert Bodin sa...

@ Mari

Det är nog bara att inse att t.ex. klimatförändringar gör att fästingproblemet sprider sig hitåt. Snart har vi väl mördarsniglar också.

Babsan sa...

TBE vaccinerad x fler sedan 90 talet.Vi har haft borrelia flera ggr.Väldigt mycket fästingar här på ön

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Och snart kanske det finns vaccin mot borrelia också.