- Men guuu så bra att du säger till.
Jag var på medlemsägda coop och handlade. Checkade ut via självscanningen. Då upptäckte jag att de där erbjudandena som skulle gälla denna vecka inte hade slagit igenom ett dugg. Crème fraiche, Ekologisk juice, strösocker ... allt det skulle vara på extrapris. Sockret dessutom extra billigt. En femma för två kilo. Men därav fanns inget noterat enligt kvittot.
Så jag sa till. Två av medarbetarna på "min" affär kollade både det ena och det andra. Jag fick logga in på datorn där för att se vissa detaljer. Mitt coop-kort fotograferades liksom kvittot. Här skulle bevis säkras. Elsa, som den ena damen heter sa att hon skulle kontakta kortföretaget (coops eget), tog mitt telefonnummer och lovade återkomma. Den andra kollegan gav mig ursäkter och 75 kronor i kompensationscheckar.Jag hann bara vara tillbaka hemma i några minuter innan telefonen ringde.
- Hej. Det är Elsa på coop. Nu har jag pratat med kortföretaget. De berättade att de hade fått in några liknande rapporter från olika håll. De håller på att undersöka saken.
- Kan det vara Rysland, frågade jag och fick ett hjärtligt skratt från Elsa.
- Det kan jag inte svara på, sa hon. Men man vet ju aldrig.
Vidare berättade hon om att hon hade nollställt kortet igen.
- Så nu kan du köpa de där varorna till extrapris igen.
- Nja, sa jag. Det blir för mycket crème fraiche här hemma.
- Du kan kontakta kortföretaget också om du vill ha mer kompensation. Och tack ännu en gång för att du sa till.
Jag tackade nej till ytterligare kompensation. Coop är ju medlemsägt, och ett visst ägaransvar måste man ju visa.
*****
Intressant med andras inköpslistor! Jag har precis beställt vårt månatliga hushållsvaru-inköp hos vårt stora ICA med leverans till dörren i morgon. (Min B fick precis efter det åka akutambulans pga extremt lågt blodtryck - 78/53 - och är kvar på sjukhus för kontroller och övervak då hans EKG visar försämringar. Så det blir till att packa upp ca 10 fyllda kassar för mig själv i morgon, det är annars han som har rygg nog för det).
SvaraRaderaMen av alla dina varor har jag nästan inte köpt en enda likadan som du. Här fikas ju aldrig så några kakor eller bakverk finns överhuvudtaget inte med. Vi bakar bröd i bakmaskin men använder aldrig socker, köper inte bananer eller annan frukt (har för höga blodsockervärden för allt det där desssutom). Musli, havredryck och mjölk finns inte här heller, inte fil heller. Jag inser hur ”fransk” vår inköpslista fortfarande är - det enda som är detsamma är lufttorkad skinka, crème fraîche och disktabletter!
@ Monet
SvaraRaderaDå har vi det där med kulturskillnader igen.
Nu var ju den där listan bara kompletteringsinköp, strängt taget.
Frukt äter vi. Det är nyttigt. Lika nyttigt som grönsaker (som inte var med på dagens lista). Havredryck är också nyttigt.
Du skulle aldrig lagt ut kvittot Bert 🙄😅Påhopp direkt
SvaraRaderaSå länge man mår bra av sin mat ska man ju äta den så klart. Jag noterade inte detta för att säga att det ena är nyttigare än det andra. Frukt är dock inte nyttigt för alla, har man högt blodsocker måste man undvika det och prioritera grönsaker. Och tål man inte vissa mjölkprodukter så blir det förstås varken fil, eller mjölk utan ost för kalcium istället. Havredryck vet jag inte ens vad det är? Så du ser, jag lever uran att ens tänka på
SvaraRaderadet i min franska matkultur vilket var det enda jag ville säga.
Monet
SvaraRaderaAlltså, nu börjar man ju faktiskt undra? Är min kommentar ett ”påhopp”? Det är väl snarare numera tvärtom här tyvärr. /Monet
SvaraRaderaJa Monet ditt inlägg är ett påhopp om du frågar mig.En enkel fråga över något jag undrar över…varför lämnade du Frankrike om ALLT var bätttre där
SvaraRaderaMaken min är intresserad av kostnader😉och tycker att det verkar som att det är dyrare hos dig än i Stockholm. Kan ju variera mellan kedjorna också, han handlar på Willys och jag överallt där det ser intressant ut. Och han undrar särskilt över mjölkpriset😄
SvaraRaderaHoppas maken piggnat till Monet, lågt BT kan ju vara obalans i elektrolyterna vilket är ofarligt bara man fyller på med dem och vätska men kan också var kopplat till hjärtat så skönt att han kollas upp nu med allt.
@ Monica
RaderaJust den där affären är inte den billigaste, men närbelägen. Å andra sidan: Räkna bort 75 kronor från slutsumman! Det var vad jag fick för att göra dem uppmärksamma på felet i datorn.
Ja då blev det riktigt bra👍 jag går också till närbelägen butik och blundar lite för priserna, fast där är väldigt ojämnt, kan ta upp en vara och ojdå, inte mer, nästa skrattretande dyr och då får den vara, men ibland vill man bara ha något och då blundar jag.
SvaraRaderaMonet har ett sätt att uttrycka sig som är ganska direkt, och som ibland kan ge intrycket av att vara "påhoppande". Det är som sagt bara ett sätt att uttrycka sig, och jag ser det i alla fall inte som ett påhopp utan bara ett intresserat svar!
SvaraRaderaFör min del är jag en sån där hemsk person som aldrig kollar kvitton, så jag skulle ha missat de missade rabatterna helt!
SvaraRaderaMen jag förstår inte hur det hänger ihop med ditt coop-kort? Oftast är det ju en miss från den som lägger in priserna i butikens dator, eller att det blivit något krångel med datorn, att extprapriserna "halkat ur" systemet. Aldrig någonsin har jag varit med om att det haft att göra med ens betalkort.
SvaraRaderaNoterar högt pris på bananer .., och 8 kronor för en lime!
Tack Rexxie för din neutrala och klargörande kommentar. Exakt så är det och aldrig någonting annat. Tack också Monica för vänlig kommentar om maken som ju enbart omnämndes i sidokommentar eftersom han sköter det tunga arbetet med mathantering. Han är kvar på sjukhus, är under övervakning och vidare undersökningar av sin svåra hjärtsvikt. Så det är mycket oroligt och desto rarare att få lite empati istället för personangrepp när man enbart försöker skingra tankarna genom att jämföra sitt eget matinköpsmönster med andras.
SvaraRadera@ Elisabet
SvaraRaderaJag använder ett medlemskort när jag handlar där. Det är inte anslutet till VISA, Mastercard eller likn.
Just dessa extrapriser var sådana som gäller i hela landet och gäller bara för oss som är "delägare". Jag tror inte de läggs in lokalt.
Dyr lime! Ja - det har jag inte reagerat över. Ofta får man tre stycken för det priset. Kanske var den ekologisk. 😇
Ja så är det ju ibland, man ser att en vara kostar hälften för medlemmar men så dras det inte för sånt brukar jag kolla. Andra gånger är slutsumman på gång och då snabbt drag med medlemskortet och det är plötsligt lite billigare.
SvaraRaderaSist var det en dyr fin växt som det stod 50% på, högg den bästa men fullpris i kassan för jag drog inte kortet och det stod inte att det endast gällde medlemmar. Men det ordnades upp👍men inte alltid jag kollar kvittot men när det är dyra köp som ska vara mindre dyra. Ofta ändå är det fel i kassorna hos alla och inte uppdaterat. Jag orkar inte alltid bry mig.
I första meningen menar jag att jag kan handla som du en rad varor nedsatta för medlemmar och drar mitt medlemskort men i kassan är det fullpris. Och blir ju rörigt för stackars personalen som ska fråga andra om priser, rätta i systemet och kön växer.
SvaraRadera@ Monica
RaderaMen så himla dålig erfarenhet har jag inte. I 99% av fallen funkar det. I alla fall hos oss.
Här blir jag förvånad varje gång när det är rätt. Jag orkar inte bry mig alltid men maken kollar sina kvitton noga😄
Radera@ Monica
SvaraRaderaSlarvmaja!
Jag tänker på personalen ...
SvaraRaderaMin erfarenhet under årens lopp är att det ofta blir fel i kassan. Det beror heller inte på kassörskans fel, utan den som är ansvarig för sitt område missar att lägga in rätt pris i datorn och sen kommer kunden tillbaka och är arg och säger "Du har GJORT FEL, TITTA HÄR!" Och inte vill man skylla ifrån sig heller; då känner man sig som en barnunge, om någon annan får skulden.
SvaraRaderaDet här gäller ofta måndagar när ett nytt annonsblad kommit ut.
Rättelse: det låter ju tokigt, "det beror heller inte på kassörskans fel", men jag menar att det är inte kassörskan som lägger in priserna, vi drar ju bara streckkoden och litar på att det är rätt.
SvaraRadera@ Elisabet
RaderaMen i självscanningen som jag använde, ligger specialpriserna inlagda från centralt håll, tror jag. Varför tog de som hjälpte mig annars kontakt med en central instans. Därifrån rapporterades ju också att samma symptom dykt upp på flera håll.
Ja just ja, så är det ju, kan dels vara fel i kassasystemet lokalt och i självscanningen centralt och hetsen som oftast är här gjorde att jag tänkte att nu struntar jag i medlemskortet och det var då jag missade med den dyra blomman🪴 men det löste sig.
SvaraRaderaMen knappt man hinner dra kortet och sen ska man betala också och hela systemet ger så lite utom ibland då.
Och i alla affärer frågas, medlem? Och alla gånger svarar jag, nej tack. Och precis då ser jag världens vackraste kuddar till halva priset bara för medlemmar😀
Men två medlemskort får räcka, inga fler, där är jag stentuff😉
@ Monica
RaderaJag är också stentuff.
Bert Bodin: ja, det förstår inte jag heller; det kanske är något som tillkommit sedan jag slutade och jag var ju inte på Coop heller.
SvaraRadera