lördag, juni 25, 2022

Räddad

I ögonvrån ser jag en liten skogsmus i hög hastighet springande över vår största altan. Det har jag sldrig sett förr. Skogsmöss brukar inte ge sig ut på öppna ytor.

Den här lilla stackaren skrämdes förstås av att jag närmade mig. Den kurade ihop sig i ett hörn vid husknuten. Förmodligen trodde den att jag inte såg den.

Men plötsligt beslutade den att jaga vidare, när jag försökte hänvisa den ut i skogen. Då råkade den få syn på vår altandörr och flydde in i huset.

- Jäklar! Vad gör vi nu?

Korta glimtar av den lilla snabbspringaren, som i 120 sprang längs väggarna. Jag försökte hålla koll. In i gästrummet. Där gömde den sig under en hylla i en öppen "garderob", där vi stuvat in några tomma väskor. 

Lång historia kort; i garderoben fick jag inte tag i den. Men till slut lyckades jag tränga fast den vid en vägglist, och med handskbeklädda händer kunde jag få fast den. Jag kände hur den försökte komma loss. Ute på gården släppte jag greppet. Förvånad satt den kvar i handen, till synes lugn.

Men så ... till skogs i rasande fart över vår gräsmatta. Som sagt: Öppna ytor är inte bra för skogsmöss.

*****

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Älskar djurvänner!

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Man ska vara snäll mot naturen.

iZac sa...

Det kom in en skogsmus, hos morsan för några år sedan, när jag hade ytterdörren öppen.
Den smet in i en garderob men jag tog musen med grovdammsugaren.
Att den var ilsken när jag släppte ut den på ängen bredvid... :))

Bert Bodin sa...

@ iZac

Anföll den?
🤔😁

Anonym sa...

Nä men uttalade säkert fula ord på musspråk. 🤣