måndag, november 11, 2013

Genomskinlig satsning

Glatt tillkännager vår regering nu en satsning på huvudstadsregionen. Nästan 26 miljarder kronor är man överens om att det ska kosta. Fyra kommuner ingår också i paketet.

Det ska byggas nya T-banelinjer, och 78000 nya lägenheter, med mera med mera.

Ty Stockholm ska växa. Till varje pris. Trängseln ska öka.
 - Men det fixar vi lätt. Vi höjer bara trängselskatten. Så har vi löst miljöproblemen också. Hurra!

Det här ska ske åren 2014-2025. Sverige är det land där urbaniseringen går snabbast i Europa. Det är tydligen den utveckling och det självändamål, som alliansregeringen vill fortsätta att odla. Talet om att hela Sverige ska leva, är som jag insett sedan länge bara tomt. Av noll värde.

Nej - Istället ska vi ha det mesta på ett och samma ställe. Folk ska fösas ihop i gigantiska konglomerat, där ingen ska kunna inbilla mig att kommunikationerna mellan stadsdelarna, eller från förort till arbetsplats kommer att hålla samma takt. Det blir förstoppning. Som vanligt alltså. Och vad vinner vi då?

Jag har en stark känsla av att inte ens de byggjobbare, som ska genomföra denna omvandling kommer att kunna bo i stan under byggtiden. De får pendla. Bo i husvagn och annat människoovärdigt.

Allt detta speglar den syn, som rådande regering har på människan. Det vill säga den människa, som ska stå för produktionen.

Den som ska föda de övriga, i Djursholm, Danderyd och Åkersberga.

*****
Läs regeringens programförklaring.

3 kommentarer:

  1. Biggan13:39

    Tack för din klarsynthet, din ideologi och att du delger det!
    Det känns mindre ensamt här på tundran med en människa som har samma åsikter.
    Vi ger väl inte upp- hoppet ännu....men nog börjar hopplösheten krypa inpå skinnet.
    Tror jag plockar fram litet Hoola Bandoola skivor och tröstar mig med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Biggan: Upp på barrikaderna, bara. :-)

      Radera
  2. Motorvägssatsningen "Förbifart Stockholm" ca 27 miljarder och nu mera tunnelbana (och byggande av bostäder) för 26 miljarder. För de pengarna hade vi fått två Norrbottniabanor!
    Kalkylen för Norrbottniabanan visar att det är det enskilda järnvägsprojekt av alla som uppvisar den klart största samhällsnyttan.
    Lite skrattretande att läsa om hur regeringen vill öka exporten från Norrland samtidigt som alla satsningar på infrastruktur sker i Stockholm och rent patetiskt av regeringen att tala om hur en utbyggnad av tunnelbanan stärker Sveriges konkurrenskraft!
    Den här regeringen är ju helt sanslös!

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera.