tisdag, mars 03, 2015

Moment 22

Jag vill väldigt gärna vara säker. Inte bara under armarna, utan även när det gäller datorsäkerhet. Min erfarenhet av Telias lösningar är goda. Jag har Säker Surf både på fasta bredbandet, på mobila bredbandet i stugan och i min mobil.

Nu ville jag även ha det i min surfplatta. Den har jag visserligen haft en tid, men bara använt den via WiFi i hemmet och i stugan och har helt enkelt inte tänkt på att jag måste ha programmet även i plattan, eftersom den inte har något "eget" abonnemang. Men det måste jag tydligen.

Tar kontakt med chatten på Telia för tredje gången i år i samma ärende (Tänker att jag ska få rätt information till slut.):

15:31:14 Bert Bodin Hej! Hur fixar jag enklast Säker Surf till min platta. Den används bara mot WiFi och därför finns ju inget SIM-kort i plattan, som jag kan sätt i telefonen, enligt instrux. Hur gör jag då?
15:32:11 Bert Bodin Jag kan alltså inte beställa via SMS, vilket verkar vara det ni tycker att jag ska göra.
15:33:29 Emelie Du får då tala med vår support. Ett ögonblick tack!15:33:39 Emelie Jag flyttar dig till en annan rådgivare, detta kan dröja en liten stund15:33:39 Chatten är placerad i kö15:33:40 Din rådgivare Ester har kommit in i chatten15:33:40 Ester Välkommen, jag heter Ester, vad kan jag hjälpa till med?15:34:17 Ester Om du inte har någon sms-funktion i din surfplatta så kan du flytta över simkortet från surfplattan till en mobiltelefon och skicka sms:et därifrån.15:34:18 Bert Bodin Hej! Hur fixar jag enklast Säker Surf till min platta. Den används bara mot WiFi och därför finns ju inget SIM-kort i plattan, som jag kan sätta i telefonen, enligt instrux. Hur gör jag då?
15:32:11 Bert Bodin Jag kan alltså inte beställa via SMS, vilket verkar vara det ni tycker att jag ska göra.

15:34:45 Bert Bodin jag har ju alltså inte något simkort i plattan!!!
15:35:29 Ester Jag ber om ursäkt läste lite för snabbt. Du kan även göra detta via Mina Sidor och få prenumerationsnyckeln därifrån.15:35:43 Ester Logga in på Mina Sidor, http://www.telia.se/minasidor
15:35:49 Ester Klicka på det berörda abonnemangsnumret15:36:17 Bert Bodin Har försökt. Men jag får hela tiden samma råd. "Sätt in ditt simkort i telefonen och SMS:a" Det verkar alltså vara olösligt. Eller!?
15:36:32 Ester Jag ska kika på ditt bredband. Dröj ett ögonblick Bert.

15:38:37 Ester Prenumerationsnumret får du fram via Mina Sidor. Du gör följande:- Logga in på Mina Sidor med användarnamn och lösenord- Klicka på dit mobila bredbandsnummer 070-xxxxxxxxx- Klicka sedan på Trygghet/Säkerhet- Här kommer du bl.a. få en rubrik Säker Surf Mobil. Klicka då på den lila knappen visa prenumeratiosnummer.
15:38:51 Ester När du fått prenumerationsnumret så kan du ladda ner applikationen Säker Surf i din surfplatta.


15:40:48 Bert Bodin På mitt mobila bredband, har jag ju redan beställt Säker Surf en gång, eftersom jag har det fast monterat i ett nätverk i fritidshuset. Spelar det någon roll att jag beställer via det numret en gång till?
15:42:28 Ester Om du redan använder denna licens på en annan enhet så kan du inte aktivera den på din surfplatta. Jag kan dock se att du har två licenser avseende Säker Surf. Om du i dagsläget endast använder den ena så kan du använda den andra i din surfplatta.15:42:41 Ester Båda dina prenumerationsnummer finns att tillgå på Mina Sidor.
15:43:06 Ester Den ena licensen står på ditt mobila bredband och den andra licensen står på ditt fasta ADSL-bredband.

15:47:19 Bert Bodin Jag använder ju ADSL-bredbandet med tillhörande Säker Surf på min fasta dator i hemmet. Sedan har jag ju Säker Surf Mobil i min smarta telefon också, samt i fritidshusets mobila nätverk. Ursäkta, men jag förstår inte riktigt. Har jag alltså tre olika abonnemang på Säker Surf av olika modell och nu vill jag ha ett fjärde. Kan du reda ut begreppen. Eller är det så att jag kanske inte ens BEHÖVER mer, eftersom jag från plattan endast använder WiFi via de "skyddade" abonnemangen?? Kan det vara så?
15:51:27 Ester Säker Surf gäller endast för den enheten som den är installerad på. Om du önskar ytterligare en licens att använda så behöver du beställa en till licens. Kostnaden för ytterligare en licens kostar 29 kronor/månaden.15:52:00 Bert Bodin Och hur gör jag det?
15:52:40 Ester Jag kan lägga in en beställning åt dig om du önskar?15:53:06 Bert Bodin Okej! Hur får jag abonnemangsnumret då?

15:54:15 Ester Du kan även göra beställningen själv via denna sida: http://www.telia.se/privat/bredband/tjanster/produkt/saker-surf
15:54:50 Bert Bodin Låter bra! Då gör det själv. Tack för hjälpen. Det har varit en del förvirringar om detta.
15:55:00 Bert Bodin Hej och tack!
15:55:09 Ester Jag ber om ursäkt om jag var otydlig i början av vår konversation.15:55:13 Ester Jag önskar dig en fin dag Bert.15:55:36 Bert Bodin Det är okej, Ester. Bara det blir rätt. ;-)
15:55:41 Ester Det är sant :)

------

Sagt och gjort. Som hon sade. Exakt!
Jag SMS:ade och fick min prenumerationskod.
Gick in i min surfplatta. Letade upp programmet. Lade in min erhållna kod. Flera gånger. Kollade igen och lade in. En gång till.

Varför är det såhär?

Jag får väl gå och ställa mig i kön på Teliabutiken, som en annan amatör.

*****

6 kommentarer:

Gabrielle sa...

"Fattante...!" Jag har min surfplatta ansluten via Wifi till vårt interna nätverk när jag är i lgh i Sthlm och till ADSL-nätverket när jag är i stugan i Hälsingland eller till nätverk hemma hos nån av syrrorna när jag är hos dom. Eller hos sonen i Melbourne. Inte har jag behövt göra nåt special-special i "paddan". Eller också behöver jag det fast jag inte begriper nåt...Jag kanske inte alls surfar säkert nånstans. Usch. Jag får ont i skallen av sånt här.
Hoppas det går bra för dig nu i alla fall!

Bert Bodin sa...

Jag var också "ovetande" rätt länge. Men så slog det mig att virusprogrammet måste ju finnas installerat på själva utrustningen (datorn, mobilen, plattan) och fick det bekräftat när jag vände mig till Telias support. Och enligt dem skulle det vara så. Jag beställde då det och kunde installera det på min platta. Vad jag inte upptäckte, var att jag fick ett "gratisprov" på två månader. Sedan gick det ut, eftersom jag inte prenumererat. Det är det jag nu försöker göra, genom att lägga in en ny prenumerationskod, som man får via SMS. Men det funkar inte. Grrrrrrrrrrr!

Anonym sa...

Så där är det "alltid" för oss amatörer som ingenting begriper. ellem

Bert Bodin sa...

Såja, såja ellem. Upp med hakan. ;-)

Monet sa...

Känner frustrationen stiga även om jag bor långt ifrån. Der är verkligen inte konstigt att vi blir så teknikstressade. Precis allt blir ju mer och mer komplicerat trots att det borde gå åt andra hållet. Jag måste byta dator och ska köpa den i Sverige eftersom jag mpste ha svenskt tangentbord. Jag fasar redan för detta byte med dokument, e-postadresser, bildprogram och annat. Om man dessutom funderar på att gå från Windows till Mac kan det bli riktig beslutsångest ovanpå allt det andra.

Bert Bodin sa...

Du är en modig kvinna, Monet! Du vet väl också att det som sker nu är inveckling, ifall du nu tror att det är utveckling du drabbas av.