tisdag, juni 06, 2023

Mitt förhållande ...

.. till shopping är mycket avvaktande. Jag känner inte något större behov. Och gör jag det, så köper jag det jag vill ha i lämplig butik.

Mitt förhållande till e-handel är i stort sett obefintligt. Jag har mycket lite förtroende för dem man hör talas om som köper massor med kläder - eller 'beställer' snarare, och sedan returnerar hälften, eller ännu mer. Vilket resursslöseri! Särskilt när man sedan får veta att de där returplaggen rätt ofta går till soporna i något land utanför Sverige. Det måste vara väldigt ointelligenta människor som ägnar sig åt detta. 

Men ibland, vilket i mitt fall kanske är med två till tre års mellanrum, så beställer jag någon udda vara, som inte går att få tag på här hemma, av någon anledning.

Som i vintras, då jag behövde nytt batteri till den nödradio vi har hemma och i stugan. Vi använder den till mer än "nöd", då den är väldigt bekväm att flytta med sig till sittgruppen på balkongen, eller på terrassen och liknande. Den kräver uppladdningsbara batterier, eftersom den laddas via solcell, vev, eller typ mobilsladd. 

Den använder vi dagligen. Och eftersom den har några år på nacken, så har batterierna börjat tröttna och laddas inte så villigt, alla gånger. Alltså fick jag ge mig ut på nätet för att botanisera. Napp fick jag på en malmöfirma, som genast meddelade att den typen av batteri inte finns i lager. "Men vi levererar din order så snart vi kan."

Det tog 5 månader. Men nu har jag dem här. De levererades med UPS (United Parcel Service, tror jag det heter.), och innebar ett väldans hallå med bekräftelser om att "nu är det på väg", "hur vill du ha leveransen", "hur kommer vi in i huset där du bor" med mera med mera. "Eller vill du hämta på något av våra utlämningsställen?"
 - Nejtack. Jag vill ha leveransen till min brevlåda.
 
Det var en rätt stor kartong, 40X25 cm stor, och den kändes väldigt lätt när jag tog upp den ur brevlådan, när vi kom hem från stugan. Öppnade den och fann de två batterierna skramlandes omkring i ett tomrum. Batterierna är ca 4 cm långa. 
 
Tänk, så enkelt det hade varit för firman, att lägga dem i ett vadderat kuvert och skicka det som brev. 
 
Som sagt: E-handel är nog inget för intelligenta. 
 
*****

16 kommentarer:

Monet sa...

Jag tänkte först att jag inte skulle låta mig provoceras av både ditt uttalande om att e-handel är för ”ointelligenta” och att det dessutom är fel på alla sätt och vis, inte minst för att du fått för dig att hälften av allt går i retur och att det handlar om resursslöseri.

Om man inte har mera erfarenhet av inköp online än att ha beställt ett par batterier så tycker jag faktiskt att man kan avhålla sig från att ta i på det sätt du gör. Det här är ett fenomen som finns och kommer att finnas. Till stort gagn för många, inte minst i glesbygd och om man är äldre och inte har ett centrum två sekunder från sin port.

Vet faktiskt inte vad du vill säga med ditt inlägg men jag kontrar med att säga att du faktiskt inte vet vad du talar om!

Bert Bodin sa...

@Monet

Aj - där var en öm tå.

Ja, då får jag väl försöka inse att det är jag som är ointelligent.

Monica sa...

Har nog inget med intelligens att göra☺️men, "dem man hör talas om", inte "de". Med anledning av all debatt om de, dem och dom. Svårt område om man inte är en väldigt suverän språkvetare och det är inte många.

Sen verkar det vara så att både solcellsbatterer och mobilfodral måste "e-köpas", måste förklara för en storfirma som har butiker överallt vad ett solcellsbatteri är, de kom med sina laddare och laddbara, förstod noll av skillnaden. Ska leta vidare för beställa på nätet i sån stor kartong går ju inte för sig😄

Trevlig nationaldag önskas och lite viftande med flaggor, är ju många olika idag och tyrannen Gustav är inte mycket att hylla men vi kan ju vara stolta någon dag, t ex över de människor som visar empati och omsorg om andra, tänker särskilt idag på dem i Gävle som fått sina tolv hus till aska.

Monet sa...

Nej, här finns inga som helst ömma tår när det gäller detta. Däremot en reaktion över ett okunnigt och diskriminerande sätt att uttala sig om saker man uppenbarligen inte har någon som helst erfarenhet av. Och dessutom blanda in intelligenskvot i det hela? Du får snart se ”En man som hette Ove” om du inte gjort det än apropå att se upp med gnällighet upp i åren…

E-handel är som fenomen heller inte nytt, det har bara en ny och tidsanpassad form. Vem har inte fått sina Algotsbyxor på postorder från en bygd som helt försörjde sig på detta. Eller glömt att att Ingvar från Algunnaryd gjorde sina första affärer på det här sättet?

Bert Bodin sa...

@Monet

Du kan väl inte jämföra dåtidens postorderhandel med dagens e-handel. Och jag tror inte att det främst var glesbygdsbor som beställt de hundratusentals försändelser som hanterades per dag under vissa perioder under pandemin.

Att det förekommer en kraftig överkonsumtion torde det inte råda någon tvekan om. Det är inte bra för vår värld.

Se även här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-kartlaggning-upp-till-40-procent-av-alla-e-handlade-plagg-returneras

Därmed sätter jag streck i denna fråga.

Babsan sa...

Men fy så hemskt och elakt inlägg av dig Monet .Det blir bara värre och värre

Elisabet. sa...

Eftersom jag arbetat i butik med postutlämning (och inlämning, såklart) kan jag meddela att ni kan aldrig i er vildaste fantasi drömma om hur många paket som går i retur! Vi hade massor med kunder som tog emot flera paket per vecka och alla utom ett behölls. Retur, retur, retur! Såg en artikel på nätet som dessutom visade att långtradare vilka levererar e-handelsvaror, till största delen kör omkring med luft! Det är precis som Bert säger, ett komplett vansinne när det gäller förpackningarna! Jag köper mascara på nätet. Den hade också - lätt som en plätt - kunnat skickas i ett vadderat, litet kuvert! (Den kommer i en kartong som utan bekymmer hade kunnat rymma tjugo mascaror!) Klädreturer inköpta i Sverige, ja, dessa returneras till andra sidan Östersjön där de sorteras och därefter skickas vidare till vårt land igen. Vilket vansinne! tycker Elisabet.

Anonym sa...

E-handel är mycket mer än klädinköp som sedan returneras. För den som inte har friska ben, tillgång till bil, bor centralt med allt utbud runt knuten och dessutom inte orkar bära tungt är det livskvaliethöjande att kunna få sin medicin hemlevererad, kunna beställa böcker, kattsand, systembolagsvaror och/eller hemelektronik i förekommande fall. Kläder och skor, javisst, men risken är stor att de inte passar och därför returneras - de flesta lär sig det och slutar efter ett tag. Tunga och otympliga saker som ny soffa, t o m med monteringshjälp om det behövs plus inte minst matinköp med hemleverans har gjort livet extremt mycket lättare för många människor att fungera i sitt dagliga liv, detta m-rktes inte minst under pandemin. Oavsett var man bor men självklart underlättande om man har långt till service och olika affärsutbud. Att då få detta beskrivet som att människor är ointelligenta som använder sig av de här möjligheterna är både okunnigt och oförskämt. Hur företag packar sina varor är dessutom ingenting konsumenten påverkar, inte heller transportföretagens rutiner. Och när det gäller procentandel av returnerade varor finns det mängder med divergerande uppgifter - från e-handelsorganisationerna sägs att 75% av konsumenterna inte returnerar för att det är för krångligt och det är ett problem när det gäller konsumenträtt och kundnöjdhet. Ska man diskutera komplicerade frågor bör man sätta sig in i frågeställningen i stort, inte ta enskilda detaljer och därefter uttala sig om människors val på det sätt som gjordes. Vad gäller Babsan-Barbros personliga attacker, helt utanför ämnet, på varje kommentar jag lämnar kan jag återigen bara beklaga att det sker på annans kommentarsfält. Skrev Monet - intelligent och ansvarsfull e-handelskonsument!

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Tack för den insidesrapporten. Det är den där överdrivna och obehövliga konsumtionen jag talar om. Skadlig för alla.

Christel sa...

Såg att det var streck i debatten men dom den rebell jag är struntar jag i det!
För mig fungerar e-handel bra. Vissa saker går inte att få tag i på annat sätt.
Men visst är det bra att man inte ska kunna returnera mer än ett visst antal.
Hur nu det ska kunna kontrolleras?
Och jag tror mig vara någorlunda intelligent 🤓

Christel sa...

Skulle vara "som den rebell"

Kanske inte är så smart ändå 😂

Bert Bodin sa...

@Christel

Mitt inlägg riktar sig mot den överdrivna konsumtion som e-handeln står för. Med oanade konsekvenser för framtiden. Gäller returer, konstiga emballage, transporter ... etc.

Eliza sa...

Slutat skicka efter kläder för flera år sedan..Storlekar stämmer ju sällan..Handlar när jag är till "storstan",finns både billiga och dyra affärer...Bara att välja..Under pandemin var det guld med elhandel.. Apotek,böcker,elektronik m m...Och använde dom som lev till brevlådan...Maten,handlades väldigt tidigt på morgonen,eller 45 min före stängning..2ggr i månaden.Herregud,vilket tråkigt liv vi hade 🥴🥴

Elisabet. sa...

Ska naturligtvis vara ”allt utom 1 paket RETURNERADES”. /Elisabet

Ru sa...

Håller med. Värre för varje gång Monet kommenterar. Så tråkigt det måste vara för Bert att så ofta få kommentarsfältet besudlat av Monets besserwisserkommentarer.

Babsan sa...

Bra Ru .Håller med dig.Man drar sig för att kommentera helt klart.