onsdag, januari 03, 2024

- Jag läser hellre ...

.. en bok på engelska, än en dålig översättning.

Så sa en yngre man (studerande, tror jag), när han intervjuades om att läsvanorna förändrats, så att ungdomar numera hellre läser engelska böcker.

Min undran är då: Hur kan en person som kan avgöra om en översättning är bra, eller dålig, vara så duktig i svenska. Och hur vet hen om engelskan är god, eller dålig?

Tillåt mig tvivla. Eller är det så att svenskundervisningen är så himla bra? Men då är ju engelskundervisningen också väldigt bra. Eller? 

Nej - jag får inte ihop det.

-----

En annan ekvation som jag inte förstår är att ungdomar blir psykiskt sjuka av att börja skolan klockan åtta. 

Klicka på bilden om du vill läsa texten.
En forskare påstår att det skulle vara bättre om man sköt på skolstarten till klockan nio. Då skulle alla skolungdomar få en halvtimma(???) mer sömntid.

Min fråga blir då. Blir det verkligen så? Finns det inte risk att de stannar uppe lite längre, när de vet att de inte behöver vara i skolan förrän klockan nio? 

Vore det inte bättre om föräldrarna såg till att de somnar lite tidigare på kvällen/natten.
Vore det inte bättre att skolungdomarna anpassade sig till föräldrarnas arbetstid, som ofta är från klockan åtta. 
Vore det inte bättre att även skolungdomar vänjer sig vid att börja 'jobba' klockan åtta.
 
Annars kanske de blir psykiskt instabila, när de ska ut på arbetsmarknaden. Jag tror inte att den där timmen gör folk friska i huvudet. Det finns nog andra rutiner som man ska försöka ändra i första hand.
 
Det finns ibland forskare jag inte litar på. 
 
*****

9 kommentarer:

Gunnel sa...

Mycket klokt sagt och skrivet.

Bert Bodin sa...

@Gunnel

Tack.

Elisabet. sa...

Vi sade samma sak igårkväll .., är det inte enklare att gå i säng tidigare?

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Precis så.

Christel sa...

Dottern är skolledare på en gymnasieskola. Hon berättar att det inte är ovanligt att målsmän kräver att ätteläggen ska börja senare och inte gå så långa dagar. Men sen ska ungarna ändå "få" en godkänd gymnasieutbildning.
En ekvation som inte alls går ihop.

Bert Bodin sa...

@Christel

Tror föräldrar nuförtiden att skolan kan formas för varje enskild elev. Nej - du har rätt; den ekvationen går inte ihop.

Anonym sa...

Är som vanligt motvallskärring. Det är självklart alltid bättre att läsa en bok på originalspråket. Det är sällan det existerar kongeniala översättningar och dagens ungdomar är näst intill tvåspråkiga och läser obehindrat på engelska jämfört med tidigare generationer. Så det förvånar mig inte alls att den unge mannen väljer som han gör - det gör jag också och har alltid gjort! När det gäller skolstarttider är det sedan länge känt att man i tonåren har mycket större sömnbehov än vad som tillgodoses med tidiga skolmorgnar. Jag, som själv hade svårt att komma upp på morgnarna och var seg hela förmiddagarna har nu med förnöjelse konstaterat att det inte var fel på mig - det finns flera studier som visar att bara en timmes senareläggning av undervisningen på morgnarna ger mycket bra resultat. De flesta föräldrar börjar heller numera inte klockan åtta på morgonen.”Nine to five” är ju ett etablerat begrepp sedan decennier och jag har aldrig varit på något jobb tidigare än så. Jo, när jag sommarjobbade i skift på Klippans Pappersbruk men det är ju en helt annan sak. Och säg det företag, myndighet, affär eller någon verksamhet som öppnar klockan åtta? Möjligen bilverkstäder fortfarande? Skrev Monet

Bert Bodin sa...

@Monet

Så då är jag, som började skoldagarna kl 08 och dessutom genomlevt ett helt arbetsliv med samma tider förmodligen deprimerad.

Vad gäller ungdomars språkkunskaper så tror jag att svenskakunskaperna är viktigast. Det får man av att läsa svensk litteratur. Då lär man sig andra språk lättare också.

Rexxie sa...

Med "nine to five" är det ju svårt att få ihop en heltidstjänst. Och åtminstone min bilverkstad öppnar kl 07:00, och min tandläkare kl 08:00. Även sjukvården och exempelvis hemtjänsten torde ha liknande arbetstider. Och själv har jag arbetstid 08:15-17:00.

Så det är mycket möjligt att "nine to five" existerar typ i Frankrike (och då som neuf à cinq) men inte här i Sverige i någon större utsträckning.