lördag, januari 20, 2024

Kylan håller ...

.. i sig, även om den ligger på något snällare nivå idag. Bara -23. 

Man hittar inte på så mycket såna dagar. Det blir läsning och TV.

Men den gamla vännen 'rastlöshet' kräver uppmärksamhet och drar ut oss på promenad. Det blir en kortare runda, men åt välkända trakter, dvs Södra Hamnrundan. Här trotsar många kylan och ger sig ut på isen i den nedgående solens sken. Både vid grillplatsen på landbacken och  på isen grillar folk korv, eller sitter bara och fikar i vackervädret. 
 
Populärt är det.
 
Stan vimlar av folk. Välklädda (Och då menar jag tjockt klädda.) franska turister går omkring med stora ögon och ser sig omkring. Utanför världens första galleria Shopping står en grupp och blir guidad på väg in i Ralph Erskines skapelse. Jag hör att de pratar om byggnaden. Synd bara att den har blivit så 'kontoriserad' de senaste tio åren. När den var i sin glans dagar fanns här 4 kaféer, ett flertal restauranger, många små affärer, en biograf med mera. Det fanns fontäner och även Tempo kunde inrymmas. Så är det inte nu, tyvärr. 
 
Går hem och sätter mig med något läsbart.


*****

6 kommentarer:

Gunnel sa...

Visst saknar man gamla Shopping. Man har inte längre någon anledning att gå in där.

Babsan sa...

Det var ett äventyr när jag som barn i Piteå fick åka till mormor och gammelmormor i Luleå.Att få gå i shoppingcentret var lika häftigt varje gång

Bert Bodin sa...

@Gunnel

Ett haveri, kan man säga. Borde ha kulturmärkts.

Bert Bodin sa...

@Babsan

Alla snirklar, trappor, nivåer ... Jo det var spännande.

Eliza sa...

Shopping..För 55 år sedan blev jag rädd för ormar.Var i bottenplan(källaren),var något expo,mycket folk.Tittade mej omkring,när jag vände mej,stod jag öga mot öga med en orm.🤢🤢🤢 En man gick omkring med den runt halsen..Höll ju på att svimma,började gråta.Jag var 12 år,och kan än i denna dag,inte ens se en bild på någon orm.Jaså,är affärerna borta?Inte varit in där på flera år.

Bert Bodin sa...

@Eliza

Nej. Det finns några affärer kvar. HM, Scorett, nån uraffär, Olssons tyger, Café mat & prat, Bastard burgers, en japansk restaurang, plus någon mer. Men det är lite, jämfört med vad som fanns förr. T.ex. Toppens grill, Unnboms zoologiska, Pontus, Amiralen, We'ges, Spegeln, och många, många fler.