torsdag, januari 11, 2024

Renovering slutförd

Igår sågs mina fötter under noggrann kontroll. Jag fick godkänt, trots att jag har kartnagel på båda stortårna. Stortå är vedertaget som begrepp. Jag frågade vad övriga tår kallas i fotvårdarbranschen.

 - Är det pektå, långfingertå, ringfingertå och lilltå?
 - Nej. De kallas bara med nummer; två, tre, fyra och fem, sa hon.
Minns inte exakt om det var så för hon hade någon latinsk benämning på tårna. 
 
Så nu är man lätt på foten.
 
Idag var det tandläkaren som fick ta hand om - ja inte var det tårna - mina tänder. Det var lite skrajset. Inte för att jag har tandläkarskräck, men det var ny tandläkare, som jag aldrig träffat förr. Men det var en glad prick. Han har också fått stort A av en ortodontist som är god vän.
 
Det gick smärtfritt och snabbt.
 - Här var det rent och snyggt. Ingen karies, eller andra konstigheter. Lite tandsten på ett ställe, men du verkar ha bra saliv för att slippa sånt. Jag lägger nu om din besökscykel, så att du blir kallad - inte varje år utan om 1½, eller kanske någon månad till. Du verkar inte ha behov av att komma tätare. Men du är förstås välkommen om du får något problem.
 
25 minuter tog hela besöket, inklusive gång till och från mottagningen. Så är det när man bor bra till det mesta. Tandläkarmottagningen ligger i samma hus som gymet, som jag besökte på förmiddagen. 
 
Så nu är jag renoverad. Hälsporren som jag nämnde före jul, är också på väg bort.
Pånyttfödd, så gott som.

*****

4 kommentarer:

Kristina sa...

Grattis!

Bert Bodin sa...

@Kristina

Tack!

Majalena sa...

"Fötter ska man vara rädd om, fötter ska man hålla högt.." samma med tänder, så skönt att bli kollad och få veta att "gammeltänderna" mina är i bra skick, men nu var det inte bara det jag ville prata om, jag väntar f.f. med spänning på om du vad du tyckte om "Jävla karlar", blir det skamvrån med mig eller?

Bert Bodin sa...

@Majalena

Jag är ingen snabbläsare, men är snart i slutet på boken. Ibland rätt underhållande, men ibland rätt rörig. Vi får se vad slutbetyget blir.