måndag, januari 15, 2024

Inte visste jag ...

.. att just denna måndag är blå. Men det fick jag veta via P1 morgon idag. Begreppet 'blåmåndag' har nog funnits med i mitt liv sedan ... ja, barndomen. Visserligen utan någon särskild förklaring. Det var nog bara en markering att 'så blev det vardag igen' efter en vanlig helg. En vanlig blåmåndag, alltså.

Men enligt nämnda radiosändning är det den tredje måndagen i januari som har just denna beteckning. Någon grundlig förklaring till det tyckte jag inte att jag fick. Jo, det var nåt amerikanskt inblandat. Bluemonday. The most depressing day of the year, heter det. Plånboken tom efter jul och nyår. Och långt till lön.

När jag slår upp begreppet i Wikipedia (dvs. 'blå måndag') så står det "ursprungligen måndagen efter fastlagssöndagen, numera även måndagen i stilla veckan". I år lär det bli den 25 mars.

Vi får väl se om vi deppar ihop till dess.

Å andra sidan verkar blåmåndag vara nästan vilken måndag som helst.  Förklaringarna vimlar.

*****
Här kan du läsa mer.

Inga kommentarer: