tisdag, januari 23, 2024

Jag gillar ...

.. att studera människor, och människors beteenden. Ofta blir jag förundrad. Ibland går ett beteende i vågor. Plötsligt syns det inte alls, men kommer tillbaka senare.

Jag har nämnt ett för en tid sedan. 

På väg att dela ut pris i Guldbaggegalan. Filip Berg med händerna säkrade.
När jag var barn/ung fick jag lära mig att det var fult, eller åtminstone fel som pojke eller man, att gå med händerna i byxfickorna. Usch och fy, sa fröken i skolan. Vad ser man idag på stan? Jo, varenda mansvarelse under 20 år (och rätt ofta även äldre) har händerna djupt nedstuckna i fickorna. Med tanke på denna årstids ibland hala underlag, skulle jag inte våga. För hur snabbt får man upp dem om man faller? Och visst har jag hört att svängande armar, när man går, är bra för både det ena och det andra. Mer hälsosamt än låsta.

Sedan har vi tjejerna eller de unga damerna, ja upp till 40-årsåldern. En övervägande del av dem verkar inte ha upptäckt att jackan, kappan, eller vad man nu har för ytterplagg, är utrustad med någon form av stängningsanordning. Nä - här ska det fladdra. Ibland oavsett väder. Och blir det lite för kallt, så drar man eventuellt ihop plagget och håller ihop det, antingen med ena handen, men vanligast med korsade armar. 

Alltså - vad handlar det om? Är det influerare som inte vet bättre, eller ...?

*****

14 kommentarer:

Elisabet. sa...

Varför männen går med händerna i byxfickorna, har jag ingen aning om. Tjejerna/kvinnorna du nämner, tycker förmodligen att det är skönt. Dessutom ser jag i reklamsammanhang ofta kappor som inte HAR knappar ända upp, eller i alla fall ytterst få.

Babsan sa...

Tycker det ser ytterst nonchalant att som tex programledare stå med händerna i byxorna

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Men du ser att männen gör så, eller ....?

Varför är damkappor så underutvecklade då. Och jackor?

Bert Bodin sa...

@Babsan

Ja - i officiella sammanhang känns det opassande.

Monet sa...

Frågan om händer i byxfickor var nyligen uppe för diskussion hos Svenska Dagbladets etikettexpert. Jag tycker precis som du att det ser oerhört nonchalant ut och sänder fel sorts signaler om man vill vara trovärdig. Anders Tegnell var för mig det absolut värsta exemplet, redan när jag såg honom de första minutrarna i tv tyckte jag att det var just en dryg och nonchalant person och hans legära inställning i början till pandemins farlighet gjorde inte saken bättre. Jag hade trott att etikettexperten helt skulle hålla med dig och mig men till min förvåning var det inte alls så. Både frågeställaren, själv man upp i åren och fostrad i frågan som du och jag, fick minsann veta att vi är totalt fel ute. Tycker man så här är man gammal och har värderingar som den yngre generationen inte alls har präglats av och heller inte stör sig på. Hon ansåg att detta var en icke-fråga och rådde frågeställaren att helt ändra inställning, inte uppfatta folks vana att stoppa händerna i byxfickorna som något ouppfostrat och provokativt utan inta en allmänt accepterande hållning när det gäller omgivningens kroppsspråk och sätt att klä sig. Jag tror att hon t o m varit i kontakt med någon folklivsforskare som höll med om att detta är ett förlegat synsätt. Där fick jag - och kanske du med - om du köper det här ”moderna” resonemanget. Vi är inte i takt med tiden helt enkelt!

Gunnel sa...

Jag tittar tydligen mest i marken när jag är ute, reagerar mest på killar med bara anklar hur kallt det än är. Tänker inte på sin framtida hälsa. Irriterar mig också på killar som bär mössa inomhus. En gång var man ju tjej själv och vet att förståndet att klä sig rätt och efter årstid inte var fullt utvecklat.

Anonym sa...

Då förstår jag herrarna i riksdagen och kungahuset bättre; de är moderna när de står och går med ena handen i byxfickan 🤔
Napoleon höll ena handen innanför jackan, vilket påståtts berodde på att han hade ont i ngt organ... Kanske dagens herrar lindrar smärta i ljumsken? Eller bara sin nervositet?
/ Carin

Bert Bodin sa...

@Monet

Synd att vi inte fick behålla Ribbing.

Nog kan jag acceptera händer i byxfickan i avslappande sammanhang. Men inte i officiella. Dessutom fånigt när man går snabbt, eller t.o.m. springer till bussen, vilket jag sett exempel på.

Bert Bodin sa...

@Gunnel

Ja där har du ytterligare ett exempel på influerarinflytande. Men jag ser det även på tjejer.

Bert Bodin sa...

@Carin

Själv stoppar jag bara handen i fickan om jag ska ta fram något som jag lagt där.

Anonym sa...

Det var just därför jag tog Tegnell som exempel. Det påpekades också vid ett flertal tillfällen att han var slarvigt klädd och ständigt under alla presskonferenser stod med händerna i båda byxfickorna, nonchalant svajande. Någon måste ha sagt till honom för under den sista pandemiperioden gjorde han inte det - han hade svaga ryckningar i händerna som om de ville till den trygga fickan men han hejdade sig i sista minuten. Ingen av mina närstående män, inklusive 50-åriga söner, beter sig så här - man är nog också medveten om att gesten också kan missuppfattas ungefär som Carin indikerar. Det är inte bara något i ”ljumsken” som kan behöva uppmärksamhet och de flesta män är ju ändå medvetna om detta…/Monet

Åke sa...

Då gillar vi lika där med människor :) Ibland känns det som lite längre att analysera typ.

Elisabet. sa...

Bert: Här ute på vischan möter jag inte så många män och gör jag det, är dom ute och rastar sina hundar eller motions-går och då svängs det med armarna .,. inga händer i byxfickorna. Skulle dom nu gå med händerna i fickorna, är det inget jag irriterar mig på ,-).

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Jag förvånas bara över "fenomenet".