tisdag, januari 09, 2024

Nog tyckte jag ...

Klipp från Dagens Nyheter

.. att den här översikten såg lite märklig ut, när jag läste den i dagens DN.

Matpriskollen har gjort sammanställningen av livsmedelsprisernas prisökning och -sänkning.

Jag kan konstatera att det bland de varor som ökat mest endast finns en, som vi köper ofta, nämligen broccoli och blomkål. Så det får vi väl tugga i oss då. 

Billiga päron har vi dock haft tillgång till under i stort sett hela hösten. Kan inte tänka mig att de har blivit dyra.

Kan också konstatera att jag aldrig mer ska köpa pulvermos. Har jag inte gjort det på 50 år, så kan jag nog vara utan även i fortsättningen.

Bland varorna som minskade(?) mest köper vi mer. Och det låter ju jättebra. Men det jag reagerar över; är det verkligen med sanningen överensstämmande. 

Smör, crème fraiche, mjölk och ost hör enligt listan till de varor som minskat mest i pris. Och jag brukar ofta reagera över priset på smör och ost. Det tycker jag har ökat betydligt. 

Var har jag fått det ifrån, undras. 

Kan en sån som jag verkligen ha fel?


*****

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Inte har smör och ost minskat mest, tvärtom! Däremot märker jag att båda varugrupperna rätt ofta säljs till extrapris. Vi köper ofta två, tre paket smör och fryser in och har så gott som alltid två extrapris-ostar i kylskåpet. Pulvermos har jag nog ätit en gång på tjugo år .., det var på båten. Å andra sidan köper jag ibland grillad korv med mos och gurkmajonäs - när vi kör till skåne - ,-).

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Jag börjar snart tro att det ska vara helt tvärtom på de där listorna.

Babsan sa...

Jag för en enklare kassabok och ser att matkontot ökat betydligt under 2023.Jag har reagerat på alla smyghöjningar samt att förpackningarna har blivit mindre.Pulvermos har jag inte ätit på minst 40 år.Ost köper vi bara vid extrapris som nu är dyrt ändå

Bert Bodin sa...

@Babsan

Bra där! Att du undviker pulvermoset, alltså. Då har du råd med en ost.(Som enligt listan har sänkt pris. Fan tro't.)

Anonym sa...

Pulvermospulver är bra att använda om potatis- och purjolökssoppan blir lite för tunn. Om man som jag gör den på känn. Det både reder och fyller ut. ellem