tisdag, februari 09, 2016

Dagens mops

Även om jag ibland gnäller, så försöker jag också att "göra något åt det". Jag påtalar sådant som jag tycker är snett, eller låter okunnigt.

Härom veckan hörde jag i radion ett inslag, som jag reagerade över och skrev ett mejl till "ornitologchefen i Östergötland", som intervjuades i P1:s Nyhetsmorgon.
Jag hajade till ordentligt när jag hörde ett reportage i Sveriges Radios Nyhetsmorgon, som handlade om hur vår fågelpopulation förändras på grund av klimatförändringarna.

Som exempel sas att en bofink siktats i Överkalix en vinterdag.
 - Bofinken som knappt finns där ens på sommaren. (?!!!!)

Hoppsan!

Mig veterligt finns bofinken rikt representerad över hela Norrbottens landskap, ja även stora delar av hela Norrbottens län.

Landskapet Norrbotten räknas dessutom till de  artrikaste i hela Sverige, enligt en rapport redovisad i Vår fågelvärd i juni 2012. (Möjligen var det nedlagda Fågelvännen). Se länk: http://ogonblickinorr.blogspot.se/search?q=f%C3%A5gelarter

Det är aldrig försent att lära nytt. Det gjorde även jag. Och det är alltid nyttigt att vidga sina horisonter. Även norrut.
-----------
 
Undertecknade förstås och väntade på svar.

Idag kom det.
-----------
Hej Bert!
Tack för respons!
Det var absolut inte min mening att på något sätt vara nedlåtande mot Norrbottens fågelfauna! Själv uppskattar jag fågelskådning norröver väldigt mycket, och roar mig med sådan årligen - om än i de västra delarna av Norrland snarare än i de nordöstra. Det skulle alltså inte falla mig in att nedvärdera norrlandsfåglarna. Två oavsiktliga misstag ska jag dock genast erkänna angående kommentaren på radio: dels var jag inte medveten om att Överkalix låg så (relativt sett) kustnära som jag nu har blivit medveten om att det gör, och dels trodde jag inte att det fanns fullt så mycket bofinkar i Norrbottens kustland som det uppenbarligen gör.
Om jag ska lyfta något till mitt försvar så skulle det väl vara att tätheterna av bofink fortfarande är många gånger högre i Syd- och Mellansverige än i Norrbotten (inte ovanligt med tio gånger högre tätheter, se t ex Fåglarna i Sverige - antal och förekomst, SOF 2012) - även om det inte rättfärdigar uttrycket "... knappt finns där ens på sommaren". Dessutom handlade ju den delen av intervjun egentligen om att många fågelarter tenderar att övervintra allt längre norrut, och det var i det sammanhanget jag nämnde bofinken vid ett fågelbord i Överkalix. I Artportalen finns två vinterfynd av bofink i Norrbotten under 80-talet, knappt fem under 90-talet och därefter gradvis fler (även om det fortfarande verkar vara ganska ovanligt) under 2000-talet. Givetvis speglar detta i viss mån den ökande användningen av Artportalen/Svalan, men jag inbillar mig ändå att bofinken inte är helt galen som exempel på arter som tenderar att övervintra längre norrut än tidigare?
Återkoppla gärna!
Vänliga hälsningar,
----------

Jo, jag återkopplade med färska nyheter från höga nord.

Tack för svar.

Först och främst; jag tog det inte som nedlåtande att du förnekade oss bofinken. Ville bara lära dig ett och annat ......
Visserligen är det bara drygt 5 mil från Överkalix till närmaste havsvik, men jag räknar det nog inte som "kustland". Men det är ju förstås en definitionsfråga.

Visst är det intressant, om än lite skrämmande, att klimatförändringarna får de här effekterna som gör att fåglar sprider sig norrut. Även om jag på något sätt tycker det är kul också.
Jag har haft fritidshus i snart 15 år vid Norrbottenskusten (på stranden, skulle jag nog säga) några mil öster om Luleå, och har där följt utvecklingen i fågelfaunan. För tio - femton år sedan hade vi t.ex. korsnäbb och tallbit årligen. Den ser vi inte nu. Vet inte om den flyttat längre norrut, eller inåt i landet. Och visst stannar både koltrasten och rödhaken längre in på höstarna, än förr.

Å andra sidan hade jag under 2015 helt nya arter på tomten. Exempelvis nötväcka och steglits som aldrig tidigare siktats.

Så det händer saker. Hela tiden. Vi är överens.

Med vänlig hälsning
Bert 
Rätt ska vara rätt! Eller hur?

*****

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Skönt att rätt blev rätt ,-)

Elisabet. sa...

Eller att fel blev rätt, menar jag.

Bert Bodin sa...

Ja, du vet .... När Ögonblick i norr träder in .... DÅ!