tisdag, februari 16, 2016

Efter jobbet ...

.. tar jag en tur ut till närmaste ön i solen. 7 minusgrader och vindstilla. Sätter mig vid en av eldstäderna där någon gjort en muntert sprittande brasa; lapar D-vitamin och filosoferar.

Vid nästa eldstad en bit bort sitter tre grabbar. De fotograferar allt. Jag menar allt!  Snö. Flygplan. Sig själva. Folk på isen. Snö igen. 

Jag hör att de talar engelska. Efter en stund vågar sig en av dem fram till mig.
- Excuse me. Do you know when the cafe is open.
- Oh, unfortunately only weekends, säger jag. Saturdays an Sundays. And when the flag is up on the pole it's open.
- I see, sa killen.
- So if you are doubtful the next time you want to go here you can judge from the city if you are sharp-sighted.
Han skrattar.
- Well. It's a fantastic place.
- That's why I live here, sa jag.

De var brittiska studenter på universitetet här. De tackade för informationen. Jag började återtåget mot stan.

Outsägligt vackert.
That's why I live here, tänkte jag.

Där borta i fjärran ligger stans centrum på sin halvö.

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, härliga bilder! Just det där vidsträckta som nästan inte går att ta in. Ögonen ploppar nästan ut ur sina hålor,som Ulf Lundell en gång uttryckte det.( möjligen i "Vinter i paradiset") :-)

Kersti sa...

Det är bara att instämma, outsägligt vackert.
Vi hade samma temperatur här i Enskede idag och att solen sken kunde jag se genom fönstret på jobbet. Men när jag kom ut därifrån var den redan på väg ner. Men det var fortfarande ljust vilket uppskattas otroligt.

Bert Bodin sa...

Det är mäktigt. Jag är lika fascinerad varje gång.

Bert Bodin sa...

Jag gillar också ljuset. Men är egentligen inte särskilt påverkad av midvintermörkret heller. Inget jag går och gruvar mig för på hösten. Det är trots allt en rätt kort period. Vi har ju desto ljusare från slutet av mars. Då ligger ni i lä! ;-)

Ruta Ett sa...

Jag säger som maken: "Hä som eljest..." fast det är ju Skåne också, på sitt vis!

Bert Bodin sa...

På vintern föredrar jag vinter! Om man säger så.

Turtlan sa...

Tänker att de där engelska studenterna tycker att de är på en väldigt exotisk plats. Högt uppe vid polcirkeln. Gissar också att de åker hem med många fina och vackra minnen.

Säger jag som aldrig varit i Luleå förutom bytt flyg där på väg från Kiruna till Stockholm en gång.

Men en dag så ska det bli ett Luleåbesök!

Ruta Ett sa...

Ja, faktiskt jag också!

Bert Bodin sa...

Jaså, minsann. Du har varit här en gång. ;-)