onsdag, februari 10, 2016

Till mina barn och barnbarn

Om flykt och anpassning handlar Shwan Dler Qaradakis bildspel, som jag slank in på under dagens promenad. Det visas på Kulturens Hus här i stan fram till april.

Som ett brev till sina unga släktingar vill han berätta om flykten från Kurdistan. Undan krig. Till ett nytt liv. Ett liv som nu innebär hemort Oslo.

En stark berättelse. Egna bilder.

"Kommer mina barn och barnbarn att kunna sitta på metron i Oslo i framtiden och betraktas som norrmän. Eller som invandrare i all framtid."

Förutom bildspelet ställer han ut andra bilder i konsthallen parallellt. 



*****

4 kommentarer:

Allmycke sa...

Mycket relevant frågeställning idag, när det finns ett parti som vill förvägra människor medborgarskap trots att de är födda här. Än värre - Det Där Partiet påstår att en människas familj måste ha funnits här i X generationer för att de ska kunna vara sanna svenskar.

Bert Bodin sa...

Tala om barockt!

annika sa...

Jag är optimist!
För inte så länge sedan pratade svenskar automatiskt engelska med alla som var lite mörka på någon ledd, för det fanns så få. Nu händer det väl aldrig. Stockholm är rejält blandat, har (vilket är kul) inte sett en "helvit" tunnelbanevagn på evigheter. Jag tror Falu Rågrutsvenskar vänjer sig allt eftersom och betraktar allt fler som "svenska"!

Bert Bodin sa...

Jag hoppas att det blir som du tror. Men jag har mina tvivel. Tyvärr.