torsdag, februari 25, 2016

Uppföljning - Dagens mops - Yxskaftsvarning

Det tog några dagar, innan jag fick svar på mina frågor om den fula och förfulande skylten. Efter att ha hamnat hos fel person (en kontaktman, enligt hemsidan, som hade pensionerats, visade det sig), som hänvisade mig till en annan person (som hade tagit över efter pensionären), som i sin tur inte vågade svara själv, utan skickade mitt mejl till Luleå Kommuns fritidschef. Högst upp i hierarkin alltså.

Mina frågor löd såhär:
1) Vem är den ägnad för?
          
Den kan knappast läsas från Mjölkuddsbanken nedanför. Man passerar ungefär på 3 sekunder och bilförare ska dessutom helst hålla ögonen på vägen

2) Vem bekostar den?
            Den kan knappast vara attraktiv som reklamplats av samma anledning som under 1) ovan.

3) Finns det verkligen ingen teknisk möjlighet som dämpar ljuset, när mörkret tilltar på kvällarna?
            
Jämför t.ex. en mobiltelefon, som varierar beroende på omgivande ljus.
Nu är den bara irriterande. Ful, töntig och oläsbar..
Ta ner den!
För stadens skull.

Bifogar en bild, tagen nu i slutet av januari. Vet då också, att om den vore tagen innan isen lagt, så blir det ett dubbelt skönhetsfel på grund av speglingen i vattnet.

Tacksam för bekräftelse på vilken åtgärd du kan vidta.
-----
Svaret blev kort. Mycket kort.
-----
Hej Bert
 
Här är svar på dina frågor.
 
1.      Alla som passerar Luleå Energi Arena.
2.      Basket Arenabolaget i Luleå AB i samarbete med Norrbottens Media AB.
3.      Poängen med en reklamskylt är att den ska synas.
-----

Så nu vet vi!

Nä - Bättre kan ni, tänkte jag. Vad är det där för svar? Så jag skrev på nytt:

-----
Hej!

Hoppsan. Hamnade frågorna i ditt knä?

Tack! Men dina svar var inte särskilt klargörande, eller "inspirerande", enligt min mening. Fick du mejlet i sin helhet, eller bara frågerubrikerna?

I vilket fall så har jag inte fått svar som jag nöjer mig med.

Därför upprepar jag frågorna:

Hur är det möjligt att ni på er fasad mot Norra hamn har fått tillstånd att sätta upp en gigantisk (och gigantiskt ful) ljusskylt, som skämmer hela området?

1) Vem är den ägnad för?
           Den kan knappast läsas från Mjölkuddsbanken nedanför. Man passerar ungefär på 3 sekunder och bilförare ska dessutom helst hålla ögonen på vägen

2) Vem bekostar den?
            Den kan knappast vara attraktiv som reklamplats av samma anledning som under 1) ovan.

3) Finns det verkligen ingen teknisk möjlighet som dämpar ljuset, när mörkret tilltar på kvällarna?
             Jämför t.ex. en mobiltelefon, som varierar beroende på omgivande ljus.


Fråga 2 har jag fått svar på, men undrar vilka reklamöpare som nöjer sig med placeringen. Det är ju ändå de som bekostar driften, kan jag förstå.
Fråga 3 har jag inte fått något som helst svar på.

Tacksam för förtydligande.

Med vänlig hälsning
Bert Bodin
-----

Väntar ivrigt!

*****

9 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Hahaha, heja heja! Följer med stort intresse!

Bert Bodin sa...

Spännande fortsättning följer. Saken är den att den där skylten har irriterat många. Boende på andra sidan viken får hemmet upplyst. Det ger ett oerhört fult intryck under icke ismånader, när den dessutom speglas i vattnet. Normalt så är området kring Norra hamnen ett snyggt och trevligt område.

Elisabet. sa...

Bäva månde myndighetspersonerna när herr Bodin blir pensionär på riktigt och har full tid över för korrespondens med dem ,-)

Knapsu sa...

Lite goddag yxskaft över svaren på frågorna.
Dåligt av den ansvarige.

annika sa...

Snorkigt svar du fick. Av en person som uppenbarligen anser att vanliga människor behöver man inte föra några vettiga samtal med, eller lyssna till.

Bert Bodin sa...

Varför ska de ha det lätt, om de inte förtjänar det.

Bert Bodin sa...

Precis. Vill inte sätta sig in i frågan.

Bert Bodin sa...

Samma känsla fick jag. Men striden fortsätter.

Anonym sa...

Stelbent!