söndag, februari 28, 2016

Buse - rasist

Jag vet inte hur jag ska tolka en händelse här på Rånlandet nu på förmiddagen.

Det hela utspelades inför öppen ridå. Väl synligt för vem som helst som var i närheten. Nu var det till en början bara jag själv ... ja, förutom de närmast inblandade förstås, men jag var tvungen att tillkalla vittnesstöd i form av hela hushållet.

Vid fröautomaten utanför köksfönstret var de full huggning. Blåmesar, talgoxar och talltitor mest. Det såg trivsamt ut.

Men så dök hen upp. Blåmesbusen. En aggressiv typ som på två sekunder gav sig på övriga matgäster och rensade restaurangen. Skoningslöst. Först trodde jag att jag inbillade mig. Men observationen fortsatte och resultatet var ett ständigt upprepande av samma beteende. Ingen annan fick ens sitta i samma träd. Bara en och annan av samma art kunde tolereras på marken under fröautomaten. Inga andra.

Slutligen gav den sig av. Men döm om min förvåning.  Den förflyttade sig bara till den stora fågelmatningen på andra sidan huset. Där gjorde den snabbt rent hus. Domherrarna fick sig en tjickoblängare och valde springnota.

Inte trodde jag att fåglar var lika ointelligenta som människor.

Denna mes är INTE någon buse.

*****

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har gjort samma iakttagelse. Blåmesen ska vara ensam herre på täppan! ellem

Anonym sa...

Fantastisk bild, bra historia. Det finns idioter överallt, som man säger. Eva Nygren

Bert Bodin sa...

Men den här jagade bort även andra blåmesar, förutom de som höll till på marken.

Bert Bodin sa...

Jag som trodde fåglar var klokare.

Per-Anders sa...

Brutal historia. Kanske mesar är som människor, olika individer har olika synsätt och beteenden. Både bad guys och good guys.

Bert Bodin sa...

Säger som jag sa till Eva här ovan. Trodde fåglar var klokare.

Steel City Anna sa...

Har alltid tyckt att blåmesar ser lite kaxiga ut. Söta är de ändå. Fin bild!

Bert Bodin sa...

Jo - Det är ju en väldigt tuff liten pippi. Jag röstade på den, när det var omröstning om Sveriges nationalfågel i höstas, men fick tji. Jag tycker den är värdig, eftersom den finns i hela landet, är gul och blå, och stannar året runt. Det gör inte koltrasten. Grrrr!
:-)