lördag, februari 13, 2016

Annorlunda söndag

Jag vet inte hur det är, men ibland blir det lite konstigt. Vaknade tidigt och lyssnade på Naturmorgon. Eller lyssnade och lyssnade. Nog somnade jag mellan varven och drömde om än det ena och det andra.

Sedan blev det förstås Ring så spelar vi med blandat innehåll, och frukost vid niotiden.

Det har snöat en del, och även i stan måste vi skotta. Loftgången utanför vår dörr är nämligen riktigt bred. Fyra meter, varav en och en halv under tak. På resterande bredd faller alltså snön som om det vore utomhus. Det hindrar förstås inte att hela loftgången är snöig. Det har drivit rätt kraftigt. Men jag klagar inte. Får lagom motion, särskilt idag, när snön var tung.

Så småningom drar vi oss ut för en rundtur i stan. Och givetvis träffar vi på mer snö där. Vi har ju officiellt 45 centimeter nu. Inte ens normalt, men bättre än de knappa 30 vi hade innan helgens "snöchockszombiekanon" drog in.

I år har vi ju inget isdjur i stadsparken. Men kommunen har istället byggt en gigantisk snöborg nere i Södra hamnen. Till glädje för barn, och för en och annan förälder också, som gärna åker kana tillsammans med ungarna. Det är en rätt avancerat skapelse, med inbyggda elbelysningar och utsmyckningar i klar is. Kvällen innan den skulle invigas blev den förstås saboterad! Den eller de som stod för den bedriften hade dragit sönder elledningar och pissat lite här och där. Premiären blev alltså inställd på grund av intelligensbrist, och kommunen gjorde ett styvt jobb för att få ordning på grejerna igen.

Nu är det full fart. Tror jag ska smyga dit själv någon kväll och prova efter mörkrets inbrott.

Går ut på stan igen på eftermiddagen för att kompletteringshandla till middagen. Förundras över hur mycket folk det är som vimlar omkring på stan. Plötsligt slår det mig.

Trots Naturmorgon och Ring så spelar vi har min hjärna av någon märklig orsak gjort denna dag till söndag. Fråga mig inte hur, men en förklaring är att jag ännu inte vant mig vid mina lediga fredagar och därför "kommer i otakt".

En annorlunda söndag är alltså en lördag.

Och livet går vidare.




 - En gång till, pappa. 1


- En gång till, pappa. 2
*****

2 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Vilken underbar snöborg! Men var en man, åk i dagsljus! Heja, heja! Kanske kan du låna ett barn att kamouflera med?

Bert Bodin sa...

Vi får se hur det blir :-)