onsdag, februari 17, 2016

Kvalitet

Hur är det egentligen fatt med gamla Sverige. När jag ser Uppdrag granskning ikväll, så är det en berättigad fråga.

Först hade vi fallet med den stolta inköparen på Sjöräddningen, som hävdade att den nya helikoptern skulle vara direkt anpassad för "arktiska förhållanden" och alltså passa bra i norra Sverige, för att utföra eftersöks- och räddningsuppdrag. Sedan en tid tillbaka är det Sjöräddningen som ska ha hand om det, oavsett om det är på sjön/havet, eller i fjällvärlden. Efter ett larm ska de, enligt egen utsago, vara i luften "inom 15 minuter".

Nu var det så att ett postflygplan från Oslo till Tromsö, tragiskt nog störtade i de svenska fjällen för en tid sedan. Superhelikoptern larmades förstås. Men de där 15 minuterna utökades med ytterligare en timme, innan det bar iväg. Och eftersom den står stationerad i Umeå, var det ju rätt långt att flyga till västra sidan av Akkajaure. Alltså mellanlandning i Gällivare för tankning.

Men sedan ville de inte längre. Det var "för mörkt".

För att göra en lång historia kort. Det blev fiasko. När helikoptern väl kom iväg, så fick man felindikation. Den frös, den stackarn. Specialhelikoptern för arktiska förhållanden frös ihop. Pannkaka.

Först på plats vid olycksplatsen var Norge. Tvåa var lokala medier.


En ambulanshelikopter stationerad i Gällivare blev aldrig larmad.
 - Det vore ett normalt ärende för oss, sa chefen för den. Vi hade kunnat åka direkt, men vi blev aldrig larmade.

Kanske skulle den få uppdrag även för sök- och räddningsinsatser på havet. Sjöräddningen kanske tycker att det är för blött.

---

Fall nummer två som togs upp handlade om ett hemtjänstmankemang i Göteborg. Där blev det också pannkaka av alltihop. Hemtjänsten följde inte sina egna statuerade rutiner. Kunden fick lida. Ingen brydde sig.

---

Alltså ....  I alla verksamheter där jag jobbat, har vi haft kvalitetssystem som ska göra att saker och ting sköts på ett professionellt sätt. Och jag har aldrig haft ett jobb där fara för liv och lem bland kunderna varit aktuellt, om vi skulle göra något fel. Visst händer det att vi blamerar oss. Men det rättas till omedelbart.

I de två fallen ovan, verkade de ansvariga totalt handfallna.
Som sagt ... Hur är det fatt?

*****
Annika Bryn har haft samma känslor i sin nya blogg.

2 kommentarer:

annika sa...

De ansvarigas rutiner - vet de ens om att de är ansvariga, och vad det innebär? Det verkar vara ont om personer som kan se hela bilden olika sammanhang.

Bert Bodin sa...

Precis - Det verkar vara rätt mycket "låt-gå"-mentalitet.