måndag, februari 01, 2016

Kommer du ihåg

Det där med minnen tycker jag är fascinerande. Hur de bara kan dyka upp i situationer, utan att man kan relatera till, eller förstå varför just det minnet dök upp precis nu.

Jag har skrivit om det för länge sedan; hur jag plötsligt i huvudet hamnade på en helt annan plats, när jag stod och tog ut bröd ur ugnen. Minnen fascinerar, som sagt. Och det är väl tur att de finns. Att man kan gå tillbaka och tänka lite på det förflutna ibland. Det ger perspektiv.

Men hur är det då med minnet? Den där praktiska funktionen, som är så bra att ha i trimmat och knivskarpt läge. Jo, tack - Det är väl rätt hyfsat det också. Eller egentligen väldigt bra! Med ett undantag.

Det är när jag ska gå och handla. För att inte skämma bort mig skriver jag oftast ingen lapp. I alla fall inte när jag inventerat och vet att det är tre-fyra grejer jag ska hämta hem från affären. Mjölk, smörgåspålägg, clementiner och en ost.

Sagt och gjort. Iväg till affären. Det är då det händer. Minnet är helt tomt. Jag kommer inte ihåg en enda grej, trots att det egentligen skulle funka så att jag gick direkt och plockade på mig de fyra artiklarna och checkar ut i kassan. Det är som att intrycken blir för många. Störningsmoment pockar på.

Jovisst! Sakta kommer det tillbaka till mig. Fyra grejer ska jag ha. Visst'ja mjölk .... å så var'e ... hm... få se nu ... äpplen, va. Men var inte fruktskålen full med äpplen? Jo, det var den ..... Clementiner! Clementiner, var det ....

Sådär håller det på. Och jag kommer oftast hem med det som jag skulle komma hem med. Men jag blir lika irriterad på mig själv varje gång.

Igår, när jag pysslade med frukostförberedelserna i stugan, spelades en gammal fin låt på radion. Det var Jealous guy med John Lennon. Den går i rätt maklig takt. Likt introtävlingen i Så ska det låta kände jag igen inledningsackorden direkt. Och tro det eller ej. Där satt varenda strof, varenda ord perfekt i mitt minne och jag sjöng med John hela låten. Inte bara refrängen, utan hela låten, helt utan misstag. (Jag sjunger rätt bra, men ingen vet om det.) Den låten passar precis mitt röstläge. Låten har jag säkert inte hört på .... tja, sisådär 10-15, kanske 20 år.

Där kom den där fascinationen igen.

Minnet är förunderligt. Och vem bryr sig om jag kommer hem med äpplen istället för ägg. Det börjar ju på samma bokstav.
I was dreaming of the past
and my heart was beating fast
I began to lose control
I began to lose control
I didn't mean to hurt you
I'm sorry that I made you cry
Oh my I didn't want to hurt you
I'm just a jealous guy

I was feeling insecure
You might not love me anymore
I was shivering inside
I was shivering inside
Oh I didn't mean to hurt you
I'm sorry that I made you cry
Oh my I didn't want to hurt you
I'm just a jealous guy

[Whistling]

I didn't mean to hurt you
I'm sorry that I made you cry
Oh my I didn't want to hurt you
I'm just a jealous guy

I was trying to catch your eyes
I thought that you were trying to hide
I was swallowing my pain
I was swallowing my pain
I didn't mean to hurt you
I'm sorry that I made you cry
Oh my I didn't want to hurt you
I'm just a jealous guy
watch out baby I'm just a jealous guy
Look out baby I'm just a jealous guy

*****

2 kommentarer:

Steel City Anna sa...

En väldigt bra låt är det!

Bert Bodin sa...

Jo, särskilt när jag sjun .... John Lennon har gjort den. Han gjorde ju mycket bra.