onsdag, februari 10, 2016

Från det ...

.. Bodinska forskningsinstitutet kommer här en ny häpnadsväckande rapport. Det är egentligen ingen färdig slutrapport. Saken kräver nämligen ett större inträngande i sakernas natur. Eller kanske jag skulle säga ett bättre vaskande för att få fram en teori, som sedan kan befästas.

Vi har ett tvättställ i badrummet. Häpnadsväckande, eller hur. Du kanske hellre vill kalla det tvättfat, men det är inte norrbottniska. (Jag vill påpeka att forskningsrapporter från detta institut alltid och framgent kommer att avfattas med adekvat terminologi.)

I ifrågavarande tvättställ har stundtals upplevts dåligt dränage (stopp i avloppet, alltså, för dig som inte är van att läsa forskningslitteratur), vilket vid varje tillfälle avhjälpts med ekologiska och biologiska metoder. Men det kanske inte alltid har varit nödvändigt.

Ett fenomen har nämligen uppträtt. Upptäckten har gjorts under förvånande ögon under en tid som kan begränsas till perioden augusti till dags dato. Nu är institutet moget att redovisa rönen.

Observation

Vid moderat (Inga politiska associationer, tack!) vattenflöde från armaturen, stiger vattennivån med relativt hög hastighet i tvättstället. Detta beaktat med fullt öppen avloppsventil. Den hinner så att säga inte med att hålla undan vattenmassorna.

Så snart man exempelvis tvättar händer, eller som i detta experiment sköljer ur en tvättsvamp under exakt samma vattenflöde kommer vattennivån raskt att sjunka och avloppet slurpar upp det sista med en belåten suck. Se nedanstående illustrationer!

Samma mängd vatten tillförs - större mängd vatten bortförs. 

Nu återstår bara att finna lösningen på detta fenomen.

Må det Bodinska forskningsinstitutet aldrig förtröttas.

Orört flöde - hög vattennivå

Stört flöde - vattennivån sjunker, trots att samma mängd tillförs
Teorier välkomna!

*****
Här finns ett urval fler rapporter från institutet:
1
2
3
4

20 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Hemma hos oss kallas nämnda bekvämlighet dels "tvättställ" (av den norrbottniske mannen) och "vask" av den skånska kvinnan. Vad de tre göteborgssönerna kallar det är lite oklart; antagligen har de några norrbottniska gener för mycket i det här fallet!

Bert Bodin sa...

Haha - Ja, jag lever i stark spänning tills jag får veta vad de kallar denna inrättning.

Ruta Ett sa...

Kartläggning pågår!

Anonym sa...

Jag kallar det för handfat...uppvuxen i Västerbotten, Älvsborg, Göteborg, Skaraborg. Och vad det gäller vattnet så har jag inte en susning,
De allra vänligaste hälsningar Lena

Elisabet. sa...

Här säger jag handfat (uppvuxen i det fagra Västerbotten), ska kolla med pv vad han använder sig av för uttryck. Intressanta forskningsrapporter institutet uppvisar. Tack för det!

Bert Bodin sa...

Bra!

Bert Bodin sa...

Handfat.... Ja, ja .... försök få en icke svensktalande att gissa vad det är, när hen stöter på det ordet för första gången.

Nä - Då är tvättställ mer logiskt. Sorry! ;-)

Bert Bodin sa...

Jaha - En till handfatsfreak. Se svar till Lena ovan!

iZac sa...

På "A" svarar jag "B".
På "C" kan jag inte... ;)


Men allvarligt:

Tvättställ, case closed.

Och vad gäller vattenflödet tror jag har med syret i vattnet att göra: i de störda flödet frigörs syreatomer så det rinner lättare ner i röret.
*tar på mig solglasögonen för att inte bländas av min kunnighet* ;)

Bert Bodin sa...

Tack för din teori. Man böjer sig för en sådan auktoritet, som dessutom kan lägga meriter från Ring så spelar vi till sitt CV. Det är vi, som ska ta på oss solglasögonen.

iZac sa...

Två samtal på mindre än två månader i CV:t... :)

Bert Bodin sa...

Din framtid är säkrad.

Knapsu sa...

"Avhjälpts med ekologiska och biologiska metoder"??

Den metod man tar till först är väl den som härrör inom fysiken, nämligen kraft och rörelse. Vilket uppnås genom att medelst en sugkopp få vattnet att pumpa fram och tillbaka genom vattenlåset.
Nästa metod blir då den rent mekaniska då man demonterar vattenlåset och avlägsnar all gegga som samlats där.

Om nu nån skulle fråga mig.

Bert Bodin sa...

Ättika och bikarbonat kan göra susen, förutom de fysiska metoder du föreslår.

Turtlan sa...

Här avlägger Värmland sin benämning:

- Handfat säger jag född i Värmland och uppväxt här.

Kollade även med sambon, född i Skåne, uppväxt i Värmland.

Svar: Handfat.

På andra plats kommer benämning Tvättställ.

Det var det hele :-)

Bert Bodin sa...

Jaha. Då vet vi hur fel ni har.

;-)

Béatrice Karjalainen sa...

Handfat kommer jag med från Västergötland. Men efter över 20 år här i Norrbotten så säger jag lika ofta tvättställ men för mitt gamla jag är tvättstället det vi har nere i tvättstugan där man kan vaska mattor och vasken är det vi har i köket.

Bert Bodin sa...

Bra att du assimilerats. ;-)

Anonym sa...

På Österlen i Skåne heter det tvättställ.
Således heter det tvättställ i Lund också. Om jag får bestämma. Och det får jag.
/bettankax

Bert Bodin sa...

Se där. Till och med längst i söder kan man ha rätt ibland.

:-p