.. jobba heltid går ju bra de också. Inte alltför ansträngande.
- Men är du här idag igen?
- Jobbar du över?
- Varför är du här?
Kollegerna har inte riktigt förstått att mina 20 procent arbetstid har blivit 100.
Vad gör jag då? Jo, jag bygger portaler.
- Har du gått och blivit byggarbetare, Bert?
Det handlar om webbsidor. Portaler, skräddarsydda webbsidor för ett par av våra största kunder. Det är hantverk. Dessutom med ett nytt verktyg, som jag inte är helt bekant med. Men nu på tredje dagen, har det lossnat. Och det är kul.
Att skriva informativa texter är också en utmaning. Man får ju inte bladdra på lite hursomhelst, även om det privata bloggskrivandet förstås har varit en god hjälp.
Första kundens portal nästan klar för besiktning. Allt ska kollas och dubbelkollas. Länkar ska fungera och bildmaterial kompletteras. Dessutom ska jag försöka lära ut konsten till en efterträdare.
Dagarna går.
*****
Bert, jag tror att jag har ställt frågan förut, men jag gör det igen ,-):
SvaraRaderaOm en vanlig Nilsson som jag kommer och vill ha hjälp med att boka och ordna en resa, blir det då mycket dyrare än om jag gör det själv?
Och när en resebyrå fixar affärsresor, läggs det då på rejält på fakturan eller har ni samarbetsavtal med olika flygbolag, hotell etc?
Hur fungerar det egentligen? undrar madamen i Halland. (Förväntar mig inget svar förrän du har tid).
Vi lever i likhet med detaljhandeln av påslag på ett grundpris. Dock handlar det aldrig om några nivåer som en affär skulle klara. Dessutom sker det hela helt öppet, dvs arvodet redovisas öppet för kunden. Undantag finns.
RaderaGivetvis kostar det kanske lite mer när vi gör jobbet. Vår arbetsinsats måste ju finansieras. Men ofta är det så att vi jar ett bättre grundpris genom avtal med flygbolag och andra trafikslag, som gör att påslaget (det rör sig oftast om sisådär 8-10 procent) inte har så stor betydelse.
Men det varierar. En charterresa till solen kostar aldrig mer hos oss än den gör om du bokar den själv.
Sedan har du förstås en viss trygghet i att ett proffs har koll på att resan funkar. Vi hjälper ju ofta till, när det strular för en kund om något händer under resans gång.
En reguljär flygresa med flera delsträckor bokas alltid med flygbolag som samarbetar. Man får genomgående biljett, som det heter. Det betyder att jag kan flyga från Luleå till Singapore med blandade flygbolag på de olika delsträckorna där bolagen tar ansvar för att kunden kommer fram oavsett om ett av bolagen av någon anledning förorsakat en försening med missad anslutning som följd på någon delsträcka.
Allt det där värdesätter många kunder och är beredda att betala en slant.
Ett exempel: En familj kom till oss. Ville resa till Barcelona. De hade en budget på ca 20000 för själva flyget.
Min kollega fick ner flygpriset till hälften genom att skicka kunderna via Helsingfors istället för via Stockholm. Det hade familjen inte tänkt på. Vår kunskap räddar många sköna slantar. Och det gäller i högre grad för företags-/affärsresor till och med, där många bokar slentrianmässigt utan att kolla alternativen. Där har vi genom avtal med kundens arbetsgivare skyldighet att föreslå bättre lösningar för att spara pengar.
Tack som berättade! Himla snällt!
SvaraRadera