torsdag, maj 19, 2016

Det är detaljerna som gör'et

Jag avundas inte mina kolleger idag. När flygtrafiken står stilla några timmar i landet, så blir det konsekvenser. Följder som vi ofta får vara med och reda ut. Stressen stiger i takt med hur väl man vill hjälpa till. Ofta känns det mer eller mindre frustrerande, eftersom vi inte får veta vad som ska gälla. Flygbolagen är ibland lite njugga med att delegera beslut till oss. Men andra gånger vill de gärna ha hjälp. Det är bara det att det inte följer något mönster.

Nu var det något tekniskt i datakommunikationerna som inte funkade för flygledningscentralen. Och det där "tekniska" har ju ofta en tendens att vara helt oförståeligt för de som har ansvaret.
 - Vi vet inte vad det beror på.


Att dessutom ett Egypt Air-plan försvunnit över Medelhavet, gör ju inte att jobbinspirationen spirar, precis. 

Till råga på allt så brakade också tydligen tågbokningssystemet ihop. Vojne, vojne. Det är inte bara det ena.

Sårbart är väl det minsta man kan säga att vårt samhälle är. Det bygger på teknik. Teknik kan fallera. Teknik kan saboteras. Vem vet - Jag är inte särskilt konspiratoriskt lagd - kanske hackare från Ryssland (Jo, jag vet - jag är nog lite misstänksam mot det där landet.) eller Kina.

Hur enkelt verkar det inte dessutom, när någon kan fälla vitala sändarmaster utan att ertappas, kapa ledningar till en annan mast som räddningstjänsten använder etc. etc.

Nu har förstås alla myndigheter samlat ihop sig för att tänka till. I efterskott. Räfst och rättarting i de egna leden. Efterklokt. Bevakning ska ökas. Automatlarm installeras.
 - Att jag inte tänkte på det, sa den högt utbildade ansvarige förmodligen.

Själv har jag bara kunnat betrakta detta på avstånd, eftersom jag inte jobbat idag. Kunde istället ägna mig åt eget säkerhetsarbete. Köpte nämligen ett nytt hjul till skottkärran, eftersom det gamla gått hädan.

Och jag gjorde ett fynd. Ett punkteringsfritt hjul för 269 kronor. Först sa datakassan (som tydligen inte var säkrad på rätt sätt) att det kostade 379 spänn. Efter vår protest med prismärkningen på hyllan som källa fick vi rätt. Hyllkanten gäller.

Punkteringsfritt, som sagt. Man tänker ju på säkerheten.

*****

Inga kommentarer: