torsdag, oktober 28, 2021

Dagens ...

.. rät ... eh, nä - persongalleri.  

Kliver bara utanför gården och hejar på Liselotte, som passerar förbi. 50 meter längre upp på gatan träffar vi Benkes kusin och får veta läget i kusinkretsen.

Och sedan radar de upp sig, bekantingarna. Anders på väg till jobbet efter lunch. Mats tillbaka hemåt. Karin, i full färd med att betala i kassan på Systemet, där Peter, nya zeeländaren jobbar och undrar hur det är med mig. 
 - Jotack. Bara bra. Själv?
 - Fint, bara, svarade han. 
Karin hade jag bytt några ord med tidigare, där hon stod och valde mellan olika sorters vin bland hyllorna.
 
Emporio Barattini får också ett besök av mig. Allesandro äger stället. Alltid lika glad. Och hjälpsam, när man vill ha råd om än det ena, än det andra inom matområdet. Det italienska alltså. När han får se mig tar han upp sin telefon och ringer en leverantör. Han har förstått vad jag kommer för att efterlysa. 
 - Quando arriveranno le taralline, hör jag honom fråga. Ho un cliente qui che viene ogni settimana e chiede. Due settimane. Okay. 
 - Aha - in due settimane,  säger jag.
 - Si, spero.
 - Grazie, säger jag. Ritorno allora.
 - Bene.
 - Ciao

En kvinna går snett framför mig. Hon vänder sig om och får syn på mig, men fortsätter. Sedan vänder hon sig om igen. 
 - Oj, säger jag. Känner du dig förföljd?
Hon skrattar och svarar
 - Nej, jag tyckte bara jag kände igen dig. Du har inte jobbat som lärare i Måttsund, va. Heter Jones?
 - Nix. Visserligen har jag jobbat som lärare en kort tid, men inte i Måttsund.
 - Då ger jag mig, sa hon och skrattade vidare. 
 
Lennart och Majbritt som sitter och fikar på Smedjans kafé vinkar åt mig genom fönstret.

På Clas Ohlson lägger jag en halvmeterhög plastgran i korgen, när jag egentligen bara skulle ha en grenkontakt. En man får syn på den när jag är på väg till kassan.
 - Det gäller att börja i tid, säger han.
 - Stämmer, sa jag.
Hans vuxna dotter går bredvid.
 - Jag har också köpt gran, säger hon och visar upp en liten miniatyr.

Kassören kommenterar när jag ställer upp granen på rullbandet..
 - Jaha - du ska bli skogsägare?
 - Jo, jag börjar i det lilla.
 
Det är bara att konstatera att det finns en hel del trevligt folk.
 
*****

Inga kommentarer: