måndag, oktober 04, 2021

Så hamnade den här ...

.. hemma också, Luleå de första 400 åren, som vi tidigare köpte som present till en god vän. 

5,1 kg tung. Två volymer à 400 sidor. Massor av läsning och många trevliga bilder. Det blir till att ta igen all den kunskap man inte fick om hembygden när man gick i skolan. Då var det ju bara sydsveriges historia man fick höra om. Dackefejden och Nyköpings gästabud, blodbadet i Stockholm, och andra hemska historier. 

 
Flyktingar från första världskriget togs om hand. Tyvärr fick vi även ta hand om tyskarnas förråd under andra världskriget.




VM-seglingarn för stoooora segelbåtar, s.k. Tolvor sommaren 1988. Stor succé. Tropisk värme i 14 dagar.

*****

2 kommentarer:

Monet sa...

Det ser ut som en av författarna är Curt Persson som också skrivit boken om Hjalmar Lundbohm som jag tipsade dig om. Han berättade för mig om min farmorsfar som var ansvarig för Altappen, Bengt Lundgren. Jag har berättat det för dig också och om min farmor och hennes uppväxttid i Luleå. När och om du kommer till någon information om den perioden kan du väl hojta till så jag kan avgöra om det är köpvärt för min del också?

Bert Bodin sa...

@ Monet

Jepp - jag håller utkik.