tisdag, oktober 26, 2021

Testa själv.

Efter en god lunch gick vi till Vetenskapens hus för att lyssna på en föreläsning. En sak som jag gillar med Luleå tekniska universitet är att de ofta delar med sig av det som forskare där kommer fram till. Och de gör de i just Vetenskapens hus mitt i stan. Lunchföreläsningar är väldigt populära.

Idag handlade det om fallolyckor. Hur vanliga är de. Vad beror de på. Och framförallt, hur kan man förhindra dem. Det gäller framförallt för så kallade äldre ("Årsrika" är ett bättre ord, tycker jag.).

Här visades statistik som säger att var tredje person över 65 faller minst en gång per år. De som är äldre än 80 har det värre. Varannan faller minst en gång per år. Det där förvånade mig. Jag vet mig inte ha fallit en enda gång på 10 år. Inget som jag minns i alla fall. Men det kanske beror på minnet, vad vet jag.

Det redovisades en hel del fakta.
Men sedan visades också hur man kan träna sitt balanssinne. Då kunde jag konstatera att jag redan tillämpar träningsmetoden framför andra. 
 - Stå på ett ben ibland. Till exempel när du möter en bekant på stan. Kanske ser lite mysko ut, men det är bra träning, sa en av forskarna.
Jaja, tänkte jag. Jag tillämpar ju enbent tandborstning. En minut per ben. (Man ska ju borsta minst två minuter för att fluoret ska hinna verka, lärde jag mig i skolan.) Väldigt nyttigt. Väldigt spännande och väldigt kul på sitt sätt. 
Men nu fick jag även rådet att försöka göra samma sak - och blunda! Då blir det betydligt svårare. Men man kan bara sätta ett finger i t.ex. väggen, så underlättar det. 

Som sagt - mycket nyttigt. För dig själv. För sjukvården. För samhället. 

Testa!

*****

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Det ska jag testa - båda delarna -! Jag ramlade ju i somras och fick därmed två frakturer på handen. (Men fallet beror på att jag bar en alltför tung kruka).

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Lycka till med träningen.