måndag, december 12, 2022

Förmögen kanske

Jag gjorde ett fynd idag. En liten bortglömd burk längst bak på en hylla väckte plötsligt mitt intresse. I den burken lade vi förr i tiden - och jag menar förr i tiden - alla konsumkvitton. En gång om året räknade man ju ihop dem och skickade in för att erhålla sin återbäring. Så går det ju inte till nuförtiden, så jag förutsatte att burken var tom.

Det var den inte. Förutom en så'n där plastgrunka som man använder för att låsa upp kundvagnar på affären låg där ett mynt. En 32 år gammal slant med värdet 10 öre. Det var länge sedan jag såg ett så'nt. Verkligen. 

Nu undrar jag. Sitter jag på en förmögenhet. Kan det vara värt något. Finns någon numismatiker i läsekretsen som kan ge mig ett råd. Kan myntet ha stigit i värde? Kanske hundrafalt. Det skulle ju bli ........ bortåt .... ja, jag vågar nästan inte tänka på det. Få se nu ... hm? ..... 1000 öre ... Jaha det blir ju 10 kronor.

Ridå.


*****

11 kommentarer:

Tony sa...

Hade myntet varit före 1968 kunde du ju fått lite av silvervärdet. Eller det kanske bara var enkronor som hade lite silver i sig.

Bert Bodin sa...

@Tony

Tack för uppmuntrande ord. Hm!

;-)

Gunnel sa...

Idag är den värd exakt 10 öre. Men du kan använda den till att skrapa trisslotter och på så sätt kanske bli rik.

Bert Bodin sa...

@Gunnel

Haha - till det ändamålet använder vi en norsk femtioöring. Den får man bättre grepp om.

ELIZA sa...

Har en burk med bruna gamla mynt...Upp till 5 öre...Spelade poker med pappa om mynten...Herregud,det är 50 år sedan...Man kommer knappt ihåg när alla små mynt försvann...Och känner knappt igen,dom som finns idag,använder ju kort...

ELIZA sa...

Som ett tillägg,var ju största motståndaren mot korten...Och nu har man trillat dit...(( Näää,ingen ska snoka i vad jag handlar))

Bert Bodin sa...

@ELIZA

Och jag skulle inte kunna säga om en nutida sedel är falsk eller äkta, för jag använder dem aldrig och vet egentligen inte hur de ser ut.

Monet sa...

På tvärs som vanligt säger jag att det kontantlösa Sverige är inne på farlig väg. Vi har hamnat i ett potentiellt mycket utsatt läge när vi förlitar oss helt på digitala betalningslösningar. Utsatta både för elavbrott och cyberattacker. I ”mitt” Frankrike använder man kortbetalning,eurosedlar plus mynt OCH checkar som är utmärkta betalningsmedel alla tre. (Och det är ett mycket digitalt avancerat land - flera år före Sverige med on-line deklarationer (för en befolkning på över 60 miljoner!), t ex. Eller covid-vaccinationspass på nolltid eller nytt körkort helt digitalt utan att ens köa hos polisen).

Men pengar, det vet man att det är viktigt ha IRL. Det är också vad beredskapsfolket uppmanar oss till nu. Minst 2.000 kr i cash hemma - du har ju redan en utmärkt burk för det !

Bert Bodin sa...

@Monet

Här är det också preppat med kontanter, konserver och vatten i dunkar. Man vet ju aldrig.

Monet sa...

Tror också att fler och fler inser vikten av att inte kunna fullt ut lita på att alla samhällsfunktioner fungerar som de alltid gjort utan att vi reflekterat över det. Jag säger igen - att ha levt permanent i ett sen tidigare krigshärjat Europa med fortfarande levande generationer som var med då och med alla traditioner och påminnelser - är en enorm tillgång. Det är ju inte svenskarnas ”fel” att vi är så aningslösa och faktiskt naiva, vi har ju ingen hågkomst eller erfarenhet och skiljer därför också ut oss enormt till och med mot våra grannar. Förhoppningsvis gör fler som du och jag. Fixar till den egna preppingen i tid. Har du förresten vatten i dunkar redan nu? Och om det blir läge - hur tänker ni, flyttar ni ut till landet eller stannar i stan?

Bert Bodin sa...

@Monet

Ja - vi har vatten i dunkar redan nu. Byts efter några månader.

Tanken finns i bakhuvudet att vi har en bostad till att nyttja i ett nödläge. Förutsätter förstås att el funkar.