tisdag, december 06, 2022

En så'n där dag ...

.. då inget händer, mer än att några reparatörer som ska serva hissen i huset, börjar jobba kvart över sju! Och det blir ett väldigt bankande.

Hade bomullshuvud på morgonen. Skjuter tisdagsträningen till onsdag.

Äter lunch på Ego. En synnerligen god torsk. Varefter vi handlade. Ost, bananer, päron, torkad skinka, frukostbröd, mjölk, smör, Saint agur, grädde, tunnbröd, Bullens korv, ..... och något mer.

Började göra degen till årets Råneåpepparkakor. Bara för att ställa undan den tills imorgon. (Recept finns i högerkolumnen.)

Så det blev en del gjort i alla fall.

*****

8 kommentarer:

Kristina sa...

Rånepepparkakor har jag redan bakat. Tack för receptet! Nu blir det anisbröd.

Bert Bodin sa...

@Kristina

Grattis! Blev de bra, kakorna?

Anonym sa...

Alltid goda, rånepepparkakorna! Anisbröden också. Se'n följer finska pinnar och julstjärnor. Och förstås saffransbröd. Se'n är jag nöjd med bakeriet inför julen.

Gunnel sa...

Det enda riktigt viktiga inför julen är anisbröd. På marknader finns de alltid att köpa. Bakar möjligen själv en saffranskaka och kanske hallongrottor.

Bert Bodin sa...

@Gunnel

En adventskrans är också ett måste.

Elisabet. sa...

Instämmer med Gunnel. Finns inget som känns så mycket "jul" för mig, som anisbröd. Jo, en sak till .., rullrån.

Babsan sa...

Anisbröd är alldeles underbart har precis gjort det vi kallar Pitepojkar och varför de kalls det har jag ingen aning om

Bert Bodin sa...

@Elisabet
@Babsan

Kan inte säga att rullrån eller pitepojkar har ingått i min jul. Men som barn/ung fick jag hjälpa till när mamma gjorde flottyrringar. Friterades i olja. Goda.