torsdag, december 15, 2022

Hur man än går ...

.. här i stan, så hamnar man vid vatten. I alla fall om man håller sig i innerstan. Det är ju där jag bor, så det finns inte så mycket att välja på, om man inte tar sig utanför "tullarna", som i detta fall får vara fastlandet. Innerstan ligger ju på en halvö, med vatten på inte bara tre, utan på fyra sidor. På den fjärde sidan möts man av en innerfjärd. 

Idag visade sig solen. Jag fick skuggan av mig själv projicerad på en garageport till ett varuintag, när jag gick hem från dagens träningspass. Skuggan dök upp rätt plötsligt. Så plötsligt att jag nästan hoppade till av rädsla. Gick i andra tankar, förstås. 

Dessutom var det väl första gången på flera veckor som jag såg solen. Så ovana kan nog läggas till orsaken. 

En promenad efter lunch gjorde alltså att jag hamnade vid Södra Stadsfjärden, då solen hade tackat för sig för idag. 16 minusgrader. Absolut vindstilla. 

Arktisk skymning.

 

Hälsade också på älgen på Floras kulle.

*****

2 kommentarer:

Kristina sa...

Så är det. Sta'n är omgiven av vatten. Härligt! Sommartid idkas skärgårdsliv o vintertid utnyttjas frusna vatten till allehanda aktiviteter, ofta under en intensiv sol. Att promenera, sparka, skidra eller skrinna till Gråskälören, vårvintertid, är oslagbart. Vilken sjöstad!!!




Bert Bodin sa...

@Kristina

:-)