måndag, december 05, 2022

Ingen mer ...

Baldacci för mig. Har kämpat mig igenom de nästan 500 sidorna i boken Mörkläggningen. Den var bitvis spännande. Men alltför, alltför rörig. Jag hängde inte med bland alla karaktärer. Där fanns Decker (huvudperson), Jamison, Kelly, Southern, Harper, Ames, Stuart, McClellan, Blå, Caroline, Liz, Swanson, Purdy, Dawson, Hugh, Shane, Cramer (hon var död redan i början av boken), Parker, Robie med flera, med flera. 

En stor skara av dem dog vartefter. Alltid våldsamt. Självmord. Sprängda i luften. 

Nej - den boken var nog skriven för att bli actionfilm. Den genre som jag aldrig intresserat mig för.

So, goodbye David Baldacci.

Nu tar jag itu med en Smirnoff istället. 

Millenniumserien var jag hängiven. I alla fall originalet av Stieg Larsson.

Den där Lagercrantz, som tog vid, blev inte något för mig av någon anledning. 

Och nu blir det som sagt, en´ Smirnoffs Karin som fått axla ansvaret för Lisbeth Salanders och Mikael Blomkvists vidare äventyr. Om nu Mikael ens är med i Havsörnens skrik. (Jo, det är han, ser jag redan av omslagsfliken.Jag har ju läst Karin Smirnoffs böcker om bror och mor och ner och hem. Speciella vad gäller språk.

Hur nu detta kan användas i den här spänningsromanen återstår att se.

 *****

11 kommentarer:

Babsan sa...

Spännande att höra vad du tycker ligger på kö hos mig.Smirnoff tidigare böcker tyckte jag om

Thalassa sa...

Även jag är nyfiken på vad du kommer att tycka. Själv har jag nu läst halva boken. De tidigare var rätt bra (dock inga tiopoängare hos mig) men jag var/är inte imponerad av hennes språk. Tycker inte det har något riktigt ”flyt”. (Vad gäller språkbehandling har jag en favorit i Åsa Larsson).

Bert Bodin sa...

@Babsan

Det kommer rapport.

Bert Bodin sa...

@Thalassa

Ja, då får vi se om vi blir överens senare.

Anonym sa...

Du läser ju en del lokala författare. Har du läst Folk som sår i snö? Harnesk, författare från Jokkmokk. Den fastnade hos mig. Lättläst och fnissade lite emellanåt men samtidigt allvarlig handling. ellem

Bert Bodin sa...

@ellem

Har inte hört talas om.

Mycket tack för tipset!

Kristina sa...

Smirnoff o Larsson, båda högklassig språkbehandling, tycker jag. Lyckosten ni, som ännu inte läst dem!

Bert Bodin sa...

@Kristina

Tack!

Babsan sa...

Jag ger upp med att läsa boken.Tyckte absolut inte om den kan inte ta på vad .Så var det nör jag läste hennes första bok också sedan fick den en chans till och då var den br.Så jag lägger denna åt sidan och provar igen lite senare.

Bert Bodin sa...

@Babsan

Tack för rapport. Jag tar upp dina åsikter med henne den 17 januari.

Babsan sa...

Hon har ett speciellt sätt att skriva på