måndag, december 12, 2022

Ibland är det noga ...

.. ja till och med mycket noga. Dagens rapporter från SMHI berättar bl.a. mycket detaljerat om att "östra Gotland" kan få lite dåligt väder.

 - Östra Gotland, tänker jag. Hur stort är det?
Jag slår upp det. Hela ön är 3200 kvadratkilometer. Östra delen kan kanske utgöra hälften av det, dvs. 1600.

Luleå kommun har 2100 kvadratkilometer landmassa och ungefär det dubbla om man lägger till havsyta som tillhör kommunen.

Jag har aldrig hört SMHI utfärda särskild prognos för Luleå, som sammanlagt är större än hela Gotland.

Då gäller oftast "hela norra Norrland", som ju består av Västerbottens och Norrbottens län, vilket betyder en tredjedel av Sverige! Eller 93 stycken "östra Gotland".

*****

4 kommentarer:

Tony sa...

Jag som bor i södra Sverige reagerar också på de detaljerade väderrapporterna här i denna delen medan lägre norrut är det ett svepande över enorma områden.
För att inte tala om Stockholm där är vi nästan nere i väderrapportering stadsdel för stadsdel. ;-)

Elisabet. sa...

Hahaha .., gapskrattar åt Tonys sista mening! Underbart!

Bert Bodin sa...

@Tony

Förvånar mig inte.
Hur delas Tranemo upp?

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Man ska inte skratta åt fakta.
😏