Det finns en bransch som ökar med tvåsiffriga procentbelopp varje år. 25-35 procent, närmare bestämt. Det handlar om färdiglagad mat. I enmansportioner. Snart sagt varje affär, ja till och med Pressbyrån, erbjuder färdiglagade luncher och middagar till en allt större kundkrets, som "inte har tid" att laga mat.
Jag undrar mycket över vad det är man gör på den där tiden, när man inte har tid att laga mat. Jobbar? Tjänar pengar. Till vad?
Själv är jag rätt noga med vad jag stoppar i mig. Vill veta, bestämma själv. Väljer lunchställe med omsorg och köper och har aldrig köpt en enmansportion i plast att slafsa i mig på jobbet. Än mindre till middag, hemma. Det skulle kännas så outhärdligt torftigt.
Men tillbaka till frågan. Vad är det man gör på den där tiden, som man inte har till matlagning? Tjänar pengar. Till ett nytt skinande 100 000-kronorskök och ett knippe kokböcker.
Välfärd?!!
*****
Andra bloggar om: Mat, Välfärd, Livskvalitet
DN har mer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att kommentera.