Men det ville inte Sverige. Och då blev det som det blev. Här i norr är standarden under all kritik. Både tåg och räls är i behov av stora investeringar. Vagnarna i nattågen är skraltiga 60-talsvagnar.
På 70-talet kändes standarden hög. Det satsades på komfort. Det fanns bistro ombord, och sist i tåget gick biovagnen. En biosalong på räls, som visade aktuella filmer. Det var populärt. Men förföll av någon anledning som jag inte kommer ihåg. Och sedan dess har inget gått åt rätt håll.
Privatisering har länge varit en ledstjärna för olika områden här i Sverige. Vi är det enda landet i hela världen som har privata skolor finansierade av skattemedel. Vinstdrivande, dessutom.
Apoteken är en annan historia, som har lett till att mediciner nära nog har fördubblats sedan 2009.
När det gäller tågtrafiken har DN idag tagit upp frågan, både på ledarplats och som vanligt reportage.
Jag tycker det är dags att ta staten i örat. På det här sättet kan vi inte fortsätta.
*****
Delar gelt din uppfattning Bert
SvaraRaderaJa, det är helt bedrövligt! Och vilket elände, vilken stress .., för alla som är beroende av fungerade kommunikationer för att ta sig till - eller ifrån - sina arbetsplatser!
SvaraRaderaHar på senare tid haft både vänner och familj som rest med privata Snälltåget. Modesta priser, egen kupe, restaurangvagn. Trafikerar stora delar av Sverige från södra delen upp till Åre och längre. Samt till Berlin och Österrike. De har samtliga varit helt förbluffade av både servicenivå och tidhållning. Mer finns att läsa på hemsidan snalltaget.se. Företaget ägs av ett franskt företag, för övrigt inte det enda som ligger bakom privata och mycket framgångsrika svenska organisationer. Mycket väl ansedda St Görans Sjukhus i Stockholm bl.a.
SvaraRaderaSka vi ta tåget från Stockholm till vår skånefamilj blir det alltså i egen kuppe på Snälltåget! (Det avgår också från Halmstad!)
Schnellzug fanns redan 1862 och fick sin renässans 2013 av franska operatören Transdev-Snälltåget. Tror de även har Mälartågen som fungerar snabbt och utmärkt. Tror även de fick idén i Luleå där ett lok med vagnar kollapsat och de köpte in det och startade här. Lite säsongsburet gällande resor i hela landet men känt för god service, riktiga restauranger på tågen m m m m och inga statsbidrag.
SvaraRaderaHar gjort några tågresor från Luleå till Stockholm och inte är det lyxigt precis, vare sig man bokat sittplats eller sovkupé. En upprustning av järnvägen i Sverige borde verkligen prioriteras. Viktigt för vår miljö och för oss alla som vill värna den.
SvaraRadera@Babsan
SvaraRaderaJa - vi är ju som vettiga, du och jag. ;-)
@Elisabet
SvaraRaderaDet håller på att barka rakt åt skogen.
@Monet
SvaraRaderaDet kan finnas undantag, förstås. Privata järnvägsföretag är ju ofta etablerade mer i 'nutid' och därmed ägare av modernare teknik. Att Snälltåget är franskägt har nog ingen betydelse. Artikeln i DN visar dock att Frankrike ligger sämre till i fråga om att hålla järnvägen i trim.
@Monica
SvaraRaderaKonstigt att man inte hör mer om detta 'succéföretag'.
Ja, jag tycker det är väldigt diffust och lite information. Mälartågen går som "tåget"😊när pendeln står still. Fina tåg och fint allt och raka spåret om man är lite söderut och vill till Stockholm, Uppsala och fler städer i andra väderstreck är med. Sen kan det ju bli stopp för att själva järnvägen har drabbats av nån skada eller att tokstollar sitter på spåret. Men allt borde verkligen ses över och rustas upp men blir väl ännu sämre nu när vi får enorma utgifter och ska ut och kriga, one for all, all for one är det som gäller fr o m idag.
Radera@Gunnel
SvaraRaderaJag nog finns det åtgärder som behövs. Särskilt här i norra delen av landet. Här borde det vara högsta standarden m.t.p. de förhållandevis långa sträckor som våra resor handlar om.
I Finland funkar järnvägen utmärkt. Även mitt i vintern och från Rovaniemi och söderut. Snygga tåg har de också. De som har sovkupé får frukost på sängen.
Såg att Transdev tidigare hette Veolia och det talas om försäljning ev. I vilket fall kallas det i Sverige Transdev Sverige AB, är 67% franskt och 33% tyskt. De äger och sköter Roslagsbanan i Stockholm, hade ingen aning och äger och sköter en hel del inom bussföretag och båttrafik. De köpt upp tågvagnar från statens järnvägar och rustat men sen tyckt de vill ha bättre och köpt in helt nya. Med bra och utmärkt standard.
SvaraRaderaTycker journalister som skriver och babblar så mycket och även babblande politiker skulle informera om allt tydligt men de kanske inget vet om något. Så dålig information i vårt land. Lika med sjukvården, händer massor som ska åtgärdas om den vore normal med normala som styr. De säger bara att vi byter chefer så ofta så vi kan inget säga, ja vi vet inte vad som ska åtgärdas. Och man, eller kvinna fd regionråd kan få 110 000 i månadslön men ingen arbetsbeskrivning ...
Mja, Mälartågen gick inte som spjut precis när jag var i Sverige i december och januari. Nu åkte jag inte mer än 6-7 resor kanske men det som var MINST försenat var en halvtimme sent. Ett ställdes in helt - 10 min EFTER att det skulle gått. Japp, det var kallt så antar att det var en del av problemen. Eftersom man knappt investerat i tågstationen i Läggesta så finns det ingen värme i väntrummet - en dryg timmes väntan i -18C är kallt. Informationen om förseningen får man klura sig fram till genom telefonen för att ge information över högtalare eller på skärm inne i väntrummet? Haha, såklart inte. Gammeldags antar jag?
SvaraRaderaVi skulle till Arlanda från Läggesta men då ställde de in från Stockholm - antagligen eftersom det var över en timme sena, men vem vet eftersom det inte är information som ges till passagerare. Hur man åker dit och att man bör få kompensation får man ta reda på själv - jag är inte den som är den och inte tappad bakom en vagn men min man som var med pratar inte svenska och utan mig skulle det blivit rätt klurigt. Tur att vi åkte kvällen innan vårat flyg gick annars hade vi definitivt missat det.
Kundtjänsten var bland de mest oflexibla och tröga jag träffat på men jag fick tillbaka pengarna för extrabiljetten till Arlanda efter många om och men (inga rutiner för utlänningar som jag som ber om kompensation). Ingen kompensation för det försenade tåget.
Tågtrafiken är föränderlig med ideliga upphandlingar. Då hade ni MTR Jota AB men nu har beslutats att Transdev övertar allt igen från 16 juni i år. Och Upptåget också. MTR lämnade även pendeltågstrafiken som tog folk till Arlanda med till SJ nu redan 3 mars men sen ska ny upphandling ske ...
SvaraRaderaMen kommer ni i sommar får ni resa med finaTransdev på Mälartåget☺️
SJ säger också att vintern varit värsta på tio år, tågen stått längre på service, brist på förare har de sagts men sägs inte nu när de ber om ursäkt och svenska järnvägen är i dåligt skick.
SvaraRaderaOch det drabbar ju alla bolag som har tågtrafik. Sabotage och liknande har sagts men inget de vill uttrycka. Och pendeln har ofta uteblivit, varit kaos. Uppsala till Stockholm och lite mer söderut, ofta inställda tåg. Men nu har SJ tagit över pendeln så rullat bra sen 3 mars men vädret är ju snällt också.
@Cecilia i Houston
SvaraRaderaJisses vilken historia! Det gäller att vara garderad om man ska åka vidare någonstans.
Läggesta känner jag till. Men bara på sommaren. En god vän har haft sommarhus i närheten (Hammersta gård.)
Just att man inte kan lita på att man får ordentligt med information driver mig till vansinne.
SvaraRaderaFör min del är det Mariefred som är anledningen till Läggestabesöken. Mina föräldrar flyttade dit när de pensionerade sig - när jag växte upp bodde vi i Södertälje. Jag är bekant med pendeltågen eftersom jag bodde kvar i Södertälje även när jag gick på universitetet i Stockholm. Det var en dryg pendling och tågen gick bara två gånger i timmen, men de gick för det mesta. Det här var 1989-92 så det är ju ett tag sedan.
Decemberresan var för att min pappa som varit dålig ett par månader blev akut sämre och sedan dog på juldagen. Januaribesöket begravning... Så sorgligt, ledsamt och tungt, inte blir det bättre med eländigt väder och trasslande kommunikationer.
Och på det har vi finska VR som förr var statsjärnvägen Valtionrautatiet och nu har VR monopol som statens järnväg till året 2024 ut i Finland. De finns i Sverige numera och sen förr i R-land ... och anpassat spårbredd till det landet och lite krångel nu att passa med det. De behöver vidga sin verksamhet men blivit lite varnade att järnvägarna inte skötts som det bör här. Driver Pågatågen och mer och en del i Stockholm. Lite ordentlig information om allt skulle vara bra.
SvaraRaderaTyckte det var noll problem att åka tåg i UK, tydlig information och alltid fanns artig och hjälpsam personal att fråga.