onsdag, oktober 02, 2019

Historia

Klarar vi oss utan antiken? Det har uppstått debatt i och med att Skolverket gått ut med ett förslag att ta bort hela grekiska och romerska antiken ur historieundervisningen.

Först kom jag inte ihåg vad jag sjäv kan om den tidsperioden och om vi läste något om det. Men ur hjärnvindlingarna dök så småningom upp alla möjliga historier, som handlar om antikens tidsålder. Spännande historier. Iliaden och Odyssén och de romerska sägnerna om Romulus och Remus, är några av hågkomsterna. Egyptens faraoner var också spännande.

Allt det där läste vi i skolan. Till vilken nytta, kanske man kan undra. Jo, den västerländska kulturen byggdes vidare på antikens grunder. Det kan nog vara bra att ha ett hum om den delen av historien. Eller?

Jag vet i och för sig väldigt lite om europeisk 1900-talshistoria. Det slår mig gång efter annan. Första och andra världskriget har jag dåligt hum om. För dit hann vi aldrig. Eller också var det kanske för kontroversiellt ännu på femtio- och sextiotalen, när jag gick i skolan. Jag vet inte.

Dessutom vet jag alldeles för lite om min hembygds historia. Det har jag fått läsa på,och hitta korn om, i vuxen ålder. För Sveriges historia var sydsveriges. Så var det bara. Fredsfördraget i Månsbyn (i Kalixtrakten) med ryssarna. Att Luleå var Sveriges största skeppsvarvsstad en gång. Det fick vi aldrig lära oss. Naturligtvis fick vi heller aldrig höra om tyskarnas stora förråd här utanför stan under andra världskriget. De så kallade Tyskmagasinen. Eftergifter mot tyskarna i neutralitetens namn. För, som sagt, till 1900-talet hann vi aldrig.

Men nog hade det hunnits med. Förutsättningen hade förstås varit att man inte, så att säga började om i historieundervisningen vid varje skifte i skolan. Vi läste historia upp till sjätte klass. Sedan kom realskolan (motsv. högstadiet), då vi backade och började liksom om, vilket också upprepades i gymnasiet. Vi backade inte helt och hållet vid varje stadium, men avstampet gjordes från en punkt som överlappade det tidigare skolstadiets undervisning.

Så fixa till kontinuiteten, Skolverket, så hinns det nog med! Sedan finns det nog mindre viktiga "mellanperioder" i historien, som kan kortas också.

*****

5 kommentarer:

  1. Låter som om du hade lite otur - vi blev fullkomligt fullproppade av historia, från antiken och till och med efterkrigstiden, och hade bra skolböcker skrivna på vuxenspråk. Ingen var det minsta rädd för att vi skulle känna oss korkade eller kränkta, som idag. Tack och lov.

    Men du kan ju ta igen det du missade nu! Det finns mycket spännande att få reda på. Börja med antiken! Mytologin och hexametern har du ju redan hum om.

    SvaraRadera
  2. Alea iacta est...

    Gutta cavat lapidem (med tillägg: ...non vi, sed saepe cadendo).

    :)

    SvaraRadera
  3. Just överlappningen mellan stadierna ställer till det för (oss) lärare. Eleverna förväntas minnas vad de läste ett eller till och med 3 år tidigare men det brukar sluta med att läraren är tvungen att repetera mycket av stoffet.
    I mina ögon vore det vansinne att "ta bort" antiken från historieundervisningen. Vår värld blev inte vad den är i höjd med vikingatiden, de svenska krigarkungarna, koloniseringen av Afrika eller slavhandeln. Själv har jag förklarat demokratins födelse i stor detalj för elever - samtidigt som jag har tryckt på faktumet att det inte var demokrati för alla. Därifrån till att prata om dagens problem där demokratin urholkas av högerkrafter är steget kort.
    Vad ska vi ta bort istället?
    Ingenting från undervisningsstoffet, (med risk för att bli hudflängd av andra lärare) MEN -
    1. Se till att lärare kan vara lärare - inte administratörer, sekreterare, städerskor och rastvakter.
    2. Höj lönerna till en nivå att utbildningen blir attraktiv även för studenter med höga betyg.
    3. Ändra till ett tre-terminers system för att rymma mer tid för matematik, idrott och eventuellt andra ämnen.
    Vår värld har förändrats så mycket bara på de senaste 40 åren - men det vore direkt fatalt att börja skippa delar av vår historia - för vad? Jag har inte sett att Skolverket har kommit med förslag på vad de vill ha i stället för antiken i undervisningen.

    SvaraRadera
  4. @Annika B

    Jo. Jag ska väl erkänna att jag kastat tärningen och urholkat stenen en hel del med åren, trots allt. 😎

    @Allmycke

    Du sätter fingret på rätta ställen. Det finns åtgärder att ta till. Tack för insiktsfulla synpunkter.

    SvaraRadera
  5. Problemet, enligt svt, är att det är inte bara antiken. Det är historien upp till 1700-talet. Så det blir varken vikingar eller Gustav Vasa eller Gustav II Adolf eller hans dotter. Frågan är om det blir upplysningstid och franska revolutionen heller. Amerika har antagligen alltid funnits i vårt medvetande dessutom ...

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera.