fredag, januari 28, 2022

Då vet jag

Helgens tulpanbukett skulle inhandlas. Jag gick alltså till mitt stamställe (eller heter det stjälkställe i det här sammanhanget, kanske) och valde i blomsterkylen efter den bästa.

När det blev min tur i kassan, lade jag upp mitt fynd på disken och sa hej, till killen som jobbade där. I samma ögonblick fick jag syn på en avbruten tulpanblomma, som kilat in sig bland bladen innanför omslagscellofanet. 
 - Men oj, sa jag. Den buketten vill jag inte ha.
 - Det förstår jag sa killen. Gå och hämta en ny!
Det gjorde jag och la upp den nya buketten för inslagning. 
Då hade expediten redan börjat slå in även den "felaktiga".
 
 - Åhå, sa jag. Då vet jag hur jag ska göra nästa gång. 
Betalade för en bukett, fick två, och tackade för mig.

Han skrattade och önskade trevlig helg. 

Det där kallar jag kundvård. 

Hemma kunde jag nu fördela de 19 tulpanerna på två vaser. Inte dumt.

*****

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Och fin Aalto-vas!

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Har funnits länge hos oss.

Turtlan sa...

Fint kundbemötande kallas sånt.

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

Så är det.