torsdag, januari 13, 2022

Med viss nervositet ...



Nov-dec 2021
.. sprättade jag upp
kuvertet från Luleå energi. Innehållet var förstås elräkningen för stugan i skogen vid havet. November och december har varit två månader då vi inte tillbringat särskilt mycket tid där, men ändå var beloppet högt. I alla fall jämförelsevis.

Bläddrade tillbaka i de gamla fakturorna och hittade en som hade ungefär samma belopp. Men det var en vintermånad då vi var där längre perioder.

Jämfört med november och december 2020 är det en dryg fördubbling, trots att vi var flitigare besökare då.

Nov-dec 2020

Hm? Jag kan inte påstå att jag förstår mig på elmarknaden. Hur sätter man värde på el? Vem gör det, och varför. Jo, jag vet att priserna sätts av något som heter Nord Pool. Men vad grundar de sitt beteende på?

Sedan inser jag att vi bor i en lyckligt lottad region i landet.

*****

4 kommentarer:

Babsan sa...

Här blev det 10000 :- mot normalt 4500.-.Huset är på 200 kv och vi är ju två hushåll på den ytan.Utan luftvärmepumpar,täljstenskaminer och vedspis vet jag inte hur det skulle sluta😱

Turtlan sa...

Nej det är verkligen svårt förstå hur det funkar. Vi har ju fjärrvärme så vår elräkning är ”enbart” hushållsström. Men på samma gång undrar jag om fjärrvärmepriset påverka ms om elkostnaden är högre….? Fattar som sagt inte.

På stugan stänger vi av strömmen på vintern. Dvs noll förbrukning. Men fasta avgifter så klart. Vad de nu blir?

Minst lika krångligt som elavgifter är detta med att jämföra kostnad för bredband och tv-abonnemang. En utmaning som heter duga!

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Ujuj ... det var häftigt. Men det är väl alla de där ljusslungorna, plastrenarna och lysande tomtarna utanför huset som ställer till det?

🙃

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

Jag får alltid en känsla av att man blir "lurad" på något sätt, i de här sammanhangen.