onsdag, januari 26, 2022

Täjking it iiiisi

Det blev en eftermiddagstur idag. Bara för att. Gråväder ute gör att det inte spelar någon roll om man går ut för luft och motion i fullt dagsljus, eller i skymningen. Sistnämnda kan också vara väldigt vacker. 

Och inte kan man njuta av någon fin och vit snö heller. För den finns inte. Det är isskravel som gäller överallt förutom på gågatorna i absoluta centrum, som är uppvärmda. Skitvintern har ju ställt till det för oss med plusgrader och minusgrader om varannat. 

Broddar - det var någonting som man såg på var tusende människa förr i tiden. Det var nästan märkvärdigt på något sätt. Hur är det då nu? Jo, här går snart sagt varannan med så kallade "Ice-bugs", eller broddar. Inget märkvärdigt med det. Och jag måste säga att det är bekvämt, när man väl är ute på trottoarerna eller parkernas gångar. Jag, som har dubbar i skorna måste alltså ta på mig så kallade "Overshoes" - det ska ju bevars vara engelska nuförtiden - så fort jag kommer inomhus. Benke, som har broddar till sina kängor gör tvärtom. 

Undrar om en engelsman ens vet vad Overshoes är. Broddskydd, tycker jag att de kan heta.

*****

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Eftersom vi så ytterst sällan har snö och inte så ofta glashalt heller, har jag aldrig investerat i såna skor som du har. Ice-bugs, kanske dom heter? Broddar tycker jag är ett elände att gå i. Nja, inte om det är is rakt av överallt, men när det mellan varven blir barmark och grus .., eller rent av bar asfalt, då är det hemskt, då åker dom av och dinglar i min hand.
"Overshoes" har jag aldrig ens hört talas om.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Men såg du, eller använde broddar i Malå?

Förmodligen inte, eftersom vintrarna var mer uppriktiga och reko på den tiden.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: nu är det ju nästan trettio år sedan vi lämnade Malå, men jag minns inte att jag själv använde broddar. Var det riktigt halt ute, tog man väl sparken som stöd? Och rena isgator minns jag inte alls.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Det var bättre förr. Det är bara att konstatera. ;-)