söndag, november 27, 2022

Det är bara att acceptera ...

.. att julen mer eller mindre redan har börjat. Första advent idag. Så kallad julskyltning på stan. 

När jag var liten var det en spännande dag, för det var den dag då täckelset föll. Alla skyltfönster hade då varit täckta med insynsskydd, för att affären skulle kunna göra något snyggt och spännande där bakom. Något som skulle avslöjas på just denna dag. Särskilt leksaksaffärerna lockade mig, förstås. Men det var nog lite spännande både här och där.

Den där seden har nog försvunnit. Jag har inte sett några dolda skyltningar. Och leksaksaffärer (om jag nu skulle vara intresserad av dem) har jag inte sett till en enda här i centrala stan. Jag tror det finns någon ute i handelsområdet Storheden, som jag så mycket som möjligt undviker. Hemskt ställe.

Därför gladdes jag idag av att det var så mycket folk i rörelse här i centrum. Pandemin ställde ju till det. Affärer lades ner. Det gapade tomt i många lokaler. Men nu har det börjat förändras. Fler och fler lokaler lyses upp och fylls med innehåll. Fler kaféer och restauranger öppnas. Matstaden Luleå hävdar sig igen.

Idag försökte vi dra oss mot ställen som inte skulle vara helt igenkorkade med folk. Alltså försökte vi hålla oss utomhus. Muséiparken har traditionellt en julmarknad just denna dag. Här säljs lokalt hantverk både i textil- och matform. Lokalt tillverkad glögg, honung, konfekt .... Ja, det finns mycket. 

Här gräddades en sorts pannkakor
Men, men - här var det också packat. Det gick inte att komma fram till vissa säljare, så vi gick bara och strosade runt ett varv innan vi gick hemåt igen. På vägen gick vi genom Stadsparken. Där träffade vi två renar. Riktiga kändisar. Uppfödda hos människor från kalvstadiet och har därför blivit heltama. 

Här kan du läsa mer om deras historia.

 

Kaffe och hembakta saffransbullar är heller inte så dumt.

Så fick det bli. 

Två "kändisrenar" träffade vi i Stadsparken
*****

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, hjälpas så roligt och spännande det var med julskyltning, då .., i ens barndom i början av sextitalet! Aldrig glömmer jag väl Sundins färghandel som hade en livs, levande liten APA i skyltfönstret! Oj, så många barn vi var som stod där och tittade storögt på apan.
Julskyltning betydde man-ur-huse!

Gunnel sa...

Lekia finns på Storgatan, mitt emot blomsteraffären, De finns en trappa upp från en Gilla-affär, därför inget skyltfönster. Måste dit ibland för att köpa presenter till småkillar.

Babsan sa...

Minns också skyltsöndagen som barn .Just detta med täckta fönster och alla olika lotterier på,Stadshotellet där Lions m fl häöö till

ELIZA sa...

Du är såå duktig på att sätta ut bilder...Sätt ut en bild, (om du hittar)...På bebis renarna när dom var i huset,i blöjor...Hahaha...Fanns i NSD,,när det begav sej...Huuur söta var dom inte...Apropå,skylt söndag...Köp,köp köp...

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Man ur huse verkar det ha varit här också. Utan apor i skyltfönstren.

Bert Bodin sa...

@ Gunnel

Just det - den brukar jag aldrig lägga märke till, även om jag vet att den finns där, en rulltrappa upp.

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Häöö på dig själv, du. ;-)

Bert Bodin sa...

@ ELIZA

Tyvärr har jag inte hittat bilder på blöjstadiet.