.. som kan göra mig så arg som dataspelsindustrins oförmåga att inse, att många av dess anställda behöver akut psykisk vård.
I dagens nyhetsflöde har vi hört om en tolvåring, som sedan länge (det har man nu konstaterat) ägnat sig åt planering av mord. Och han höll också på att lyckas. Två skolkamrater råkade ut för hans knivangrepp, som tack och lov blev rätt lindriga.
Men planerna för detta hade han lagt ut på en chatt anknuten till dataspel. Där hade han också fått stöd för sina tankar.
Våldsamma dataspel suddar ut gränsen mellan fantasi och verklighet. Det säger väl sunda förnuftet och logiskt tänkande. Ungar som kanske dagligen sitter framför scener där de själva deltar i våldsamheterna inspirerar. Kanske omedvetet, men ändå. I ett dataspel kan man ju bara trycka "reset" och börja om. Det kanske man inte kan i verkligheten. Men då är det försent.
Men då kommer mothuggen från de som försvarar industrin.
- Nejdå - inte är det någon fara. Oooooh nej. Inte påverkas man.
Nähä!? Men hur är det med vanlig reklam, då?
Skicka spelindustrin till psyket. Omedelbart.
Gäller även föräldrar, som ofta finansierar skräpet (och kanske spelar själva).
*****
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera@Annika B
SvaraRaderaDen kommentar du lagt in här, har jag flyttat till rätt inlägg. Bara så du vet.
:-)
Instämmer!Vi påverkas ju av allting, inte minst reklam - det ser jag tydligt i affären när det i tv varit en kampanj för någon vara -, så varför skulle vi plötsligt (och ungdomar ..:?) vara immuna?
SvaraRaderaPs. Alltså immuna mot allt detta våld i spelvärlden. Ds.
SvaraRadera@Elisabet
SvaraRaderaExakt så. Vi tänker lika.
Klart det påverkar - konstruktörerna går ju in för att spelen ska vara så autentiska som möjligt, och inbjuda till så mycket inlevelse som möjligt. Även om ungarna intellektuellt vet att det här är ren fiction - och inte alla inser det - så påverkas de emotionellt.
SvaraRadera@Annika B
SvaraRaderaDet många inte tänker på är väl den påverkan som sker över tid. Hur skildringar har tänjt gränser mer och mer och därmed gjort oss mer och mer "immuna".
Det är så fullkomligt självklart och logiskt, att man undrar hur det kan förbigå människor.
Hmm, har en ”gamer” här hemma som spelat dataspel i nästan hela sitt liv. Från tonåring till nu snart 50 år. Lovar att han fortfarande är snäll som en nallebjörn, trots att han ibland sitter och sänker krigsskepp på datorn om kvällarna. 😉
SvaraRadera@V
SvaraRaderaFör 37 år sedan var dataspelen av en annan karaktär. Det är det som har färgat honom.
Fast har vi fått veta vad han spelade? Vad har föräldrarna för ansvar när de låter barnen spela spel som är från 18-år när de bara är 12 år? Och varför har en 12-åring stora knivar?
SvaraRaderaVi var väldigt restriktiva med vad våra barn fick spela.
Nu verkar ju inte detta direkt vara kopplat till att han spelade våldsamma spel (eller i alla fall inget de diskuterar) utan snarare att han var mobbad för att hämnas och började läsa på om hur andra har mördat på skolor.
Chatten hade han lagt ut på Discord om jag förstod det jag hörde rätt, discord är helt frikopplat från spelen och speltillverkarna/operatörerna av tjänsterna har ingen tillgång till att läsa de chattarna. Man sätter upp kanaler med ex ett kompisgäng.
Dessutom skrev han öppet på Steam, Youtube mm. varför har inte föräldrar bättre koll på vad barn publicerar på internet helt öppet. Det är en 12-åring.
@Béatrice Karjalainen
RaderaJag talar här mer generellt. Jag är övertygad om att en kontinuerlig påverkan under tid, påverkar och avtrubbar därmed.